SME
Štvrtok, 1. december, 2022 | Meniny má Edmund

Štátny tajomník Krajňák: Inklúziu rómskych žiakov zvýšiť, školy pre talentované deti zrušiť

Zástupca Mostu-Híd na rezorte školstva je za glajchšaltovanie základných škôl a povinné škôlky.

Štátny tajomník ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR Peter Krajňák. Štátny tajomník ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR Peter Krajňák. (Zdroj: TASR)

Súčasný vzdelávací systém neumožňuje v školách vytvárať flexibilné vzdelávacie prostredie, v ktorom by bez problémov mohol byť vzdelávaný aj väčší počet detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Myslí si to štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Krajňák, ktorý to uviedol na svojom profile na sociálnej sieti.

Problémom je postoj väčšiny

P. Krajňák označil za „závažný slovenský problém“ aj postoj k ľuďom žijúcim v extrémnej chudobe v marginalizovaných komunitách a sociálne vylúčených spoločenstvách. Tí podľa neho školu často vnímajú represívne, iba ako nutné zlo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenia podľa P. Krajňáka hľadá Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania (NPRVaV). Jednou jeho z úloh je aj „integrácia a inklúzia“ marginalizovaných rómskych komunít a študentov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Školu vnímajú negatívne, integrujme ich

„Ako aj uvádza NPRVaV, na jednej strane je rodina, ktorá školu vníma ako nie celkom bezpečné prostredie a želá si, aby sa dieťa po skončení školských povinností čo najskôr vrátilo do svojej komunity, no na druhej strane je škola, ktorá si želá, aby deti zotrvávali vo vzdelávaní čo najdlhšie a rozvíjali svoju osobnosť,“ tvrdí štátny tajomník.

A ako má vyzerať toto rozvíjanie osobnosti? P. Krajňák približuje, že Národný program „kladie osobitný dôraz na integráciu žiakov žijúcich v extrémnej chudobe v marginalizovaných komunitách a v sociálne vylúčených spoločenstvách.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa štátneho tajomníka sa táto zmena dá dosiahnuť napríklad posilnením financovania školských klubov detí, zavedením povinnej zaškolenosti v materských školách rok pred nástupom do základnej školy, ale aj rozširovaním kapacít materských a základných škôl.

Školám pre nadaných nie, inklúzii áno

„NPRVaV apeluje na znižovanie a nakoniec až na úplne odstránenie škôl určených pre osobitne talentované alebo nadané deti,“ píše na sociálnej sieti predstaviteľ ministerstva školstva. Namiesto takéhoto elitárstva navrhuje inklúziu, inklúziu, inklúziu.

„Inkluzívna škola je škola pre všetky deti, schopná prijať a pracovať so žiakmi na plnom rozvoji ich potenciálu,“ tvrdí Peter Krajňák.

Slovenská republika však podľa neho v porovnaní so západnými štátmi ešte stále nie je pripravená na inkluzívne vzdelávanie, pričom „nie sú pripravení zriaďovatelia, učitelia, ale ani rodič“.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články

          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Ilustračná fotografia.

          Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.


          TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

          V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.


          Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

          Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.


          SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

          Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.


          kW 25. apr
          SkryťZatvoriť reklamu