Meno Marie – Mária – sa stáva čoraz vzácnejším, Mohamed čoraz častejším; cirkev sa potápa pod hladinu bezvýznamnosti, nemanželské deti sú vo väčšine, spoločnosť je rozdelená. Francúzsky politológ Jérome Fourquet opisuje vo svojej knihe L'archipel français masívny kultúrny obrat svojej krajiny.
Krajina, ktorá sa totálne zmenila
Za pár desaťročí sa všetko zmenilo. Francúzsko v čase žltých viest nemá nič spoločné s tým niekdajším národom občanov spätých s hodnotami republiky, jednotným a nedeliteľným.
A keď sa analytik snaží objasniť dynamiku tejto metamorfózy, je to podľa neho „súostrovie navzájom sa ignorujúcich území“, ktoré sa vynára pred fascinovanými očami čitateľa.
Dôvodom je fakt, že základňa Francúzska bývalých čias, jej katolícko-republikánska matica, je úplne nefunkčná. Jérôme Fourquet zaznamenáva kultúrne a morálne dôsledky tejto erózie.
Napríklad si všíma, ako veľmi sa zmenil náš vzťah k telu (signifikantný je vývoj určitých postupov, ako sú tetovanie či kremácia), ako aj náš vzťah k zvieraciemu svetu (meradlom môžu byť veganizmus a móda antispecistických teórií).
Archipelizácia spoločnosti
Ale ešte nápadnejšie je postupné vymazávanie starého Francúzska pod tlakom nového Francúzska, ktoré vyvoláva efekt „archipelizácie“ celej spoločnosti. Tá zahŕňa odtrhnutie elít, autonomizáciu populárnych kategórií, vytvorenie „redukovaného katolíka“, nastolenie de facto multikultúrnej spoločnosti, znefunkčnenie spoločných kultúrnych odkazov.
Kultúrne, náboženské a etnické zmeny sú čoraz zreteľnejšie. Sociálnu a etnickú homogenitu bývalých čias považuje Jérome Fourqueta za navždy stratenú.
Vo svetle tejto antropologickej smršte môžeme lepšie pochopiť krízu, ktorou prechádza francúzsky politický systém: v popísanom kontexte roztrieštenosti je agregácia partikulárnych záujmov v rámci širokej koalície jednoducho nemožná.
Svedčia o tom, samozrejme, prezidentské voľby v roku 2017 a následné dobre známe udalosti.
Nové Francúzsko odborne zmapované a zmerané
Jedinečný pohľad na nové Francúzsko v knihe Jérôme Fourqueta s mnohými mapami a grafmi je podložený výskumom založeným na kombinácii rôznych metód, ako ankety, analýza rozšírenia krstných mien, volebná geografia, terénny výskum.
Jérôme Fourquet je politický analytik, odborník na volebnú geografiu, riaditeľ odboru verejnej mienky na inštitúte IFOP (Inštitút štúdií verejnej mienky a marketingu vo Francúzsku a zahraničí).