SME
Pondelok, 18. november, 2019 | Meniny má Eugen
EURÓPSKA ÚNIA

Maas: Podeľme si migrantov. Kurz: Nie. Vracajme ich naspäť

Nemecký minister zahraničia hľadá spojencov pre záväzný mechanizmus prerozdeľovania migrantov; exkancelár Kurz chce ukončiť ich dovážanie.

Nemecký minister zahraničných vecí Heiko Maas a predseda ÖVP Sebastian Kurz.Nemecký minister zahraničných vecí Heiko Maas a predseda ÖVP Sebastian Kurz.(Zdroj: TASR - montáž)

Berlín/Viedeň – „Dohoda o zachraňovaní v Stredozemnom mori už viac nemôže stroskotať na sporoch o ich prerozdeľovaní. S touto blokádou sa musí skončiť,“ nechal sa počuť nemecký minister zahraničných vecí Heiko Maas.

Sociálnodemokratický politik poskytol rozhovor pre denníky mediálnej skupiny RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND).

Začínať pri každej lodi „nedôstojné dohadovanie sa o ľudských životoch“ podľa neho nemôže byť riešením.

A čo môže byť riešením? Záväzný mechanizmus prerozdeľovania, sníva sociálny demokrat z Merkelovej vlády.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pokrok smerom k rozdeľovaniu?

„Pre záväzný mechanizmus prerozdeľovania potrebujeme spojenectvo tých, čo sú pripravení pomôcť,“ povedal Maas v rozhovore. „Teraz musíme napredovať s tými členskými štátmi, ktoré sú pripravené utečencov prijímať – a všetci ostatní sa môžu pridať,“ dodal.

Nemecko je podľa jeho slov ochotné k tomu prispievať výrazným dielom a chce sa tiež zaviazať k prijímaniu nemenného počtu zachránených migrantov.

H. Maas očakáva, že partneri v EÚ sa v otázke rozhodovania o ďalšom osude migrantov, ktorých prevážajú lode humanitárnych organizácií, čoskoro posunú o rozhodujúci krok vpred.

Malo by sa tak stať vo štvrtok 18. júla, keď sa v Helsinkách na túto tému uskutoční stretnutie ministrov vnútra a spravodlivosti členských krajín EÚ.

Riešenie podľa Kurza

Bývalý rakúsky kancelár a šéf ľudovcov (ÖVP) Sebastian Kurz to však vidí ináč a iniciatívu šéfa nemeckej diplomacie odmieta.

Prerozdeľovanie migrantov v Európe podľa neho zlyhalo. „Opäť sa diskutuje o myšlienkach z roku 2015, ktoré sa ukázali byť nerealizovateľné“, povedal.

Tento problém treba podľa šéfa ľudovej strany riešiť tak, že sa pašerákom zoberie predmet ich činnosti. A to tak, že migrantov budú z Európy vracať do domovských alebo tranzitných krajín a zároveň sa spustia iniciatívy pre stabilitu a hospodársky rozvoj Afriky.

„Nesmieme vysielať falošné signály a musíme za každú cenu zabrániť tomu, aby ďalší ľudia riskovali svoje životy nebezpečnou cestou cez Stredozemné more,“ uviedol S. Kurz.

Navnadení vítačmi vo veľkom hynú v mori

Podľa údajov Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) od začiatku tohto roka prišlo v Stredozemnom mori o život najmenej 682 migrantov, z toho 426 na ceste z Líbye do Európy.

Minulý týždeň sa pri tuniskom pobreží potopila loď s 80 ľuďmi. Táto nehoda si doteraz vyžiadala 72 obetí.

Najčítanejšie články

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zahraničie

Neprehliadnite tiež

November ´89

Študenti odmietali žiť ďalej v lži, spomína Rado Števčík

"Pred ministerstvom sa stala zvláštna vec. Práve začali z áut vychádzať policajti s obuškami a v prilbách. V tom okamihu vyšiel z budovy ministerstva ideologický tajomník Gejza Šlapka. Bol veľmi žoviálny, začal s nami diskutovať, pýtal sa - čo tu, deti, chcete?" spomína na prvý pochod študentov.

Tajomník Filozofickej fakulty Univerzity Komenského Radoslav Števčík.
Názory

Kvóty migrantov budú znovu na stole - koľkýkrát už?

Nemci sa svojej myšlienky prerozdeľovať ľudí ako zemiaky len tak nevzdajú.

Horst Seehofer.
Slovensko

Prezidentka udelila milosť mužovi,ktorý spôsobil z nedbanlivosti dopravnú nehodu

Pri nehode nedošlo k ťažkej ujme na zdraví ani k stratám na živote, alkohol odsúdený muž nepožil. Muž je živiteľom rodiny a pracuje ako vodič - kuriér. Družka odsúdeného, s ktorou vychovávajú spoločne 6-ročného syna, je invalidná dôchodkyňa, ktorá trpí onkologickým ochorením.

Prezidentka Čaputová.
November ´89

Slovenská ekonomika od revolúcie dobieha západ, časy Tatranského tigra sú však už preč

Najväčšej dynamike počas posledných tridsiatich rokov sa slovenské hospodárstvo tešilo po roku 2000 až do hospodárskej krízy v roku 2009, kedy zaznamenalo aj dvojciferný rast.

Bratislavský závod automobilky Volkswagen.