SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia
SLOVENSKO

Prepúšťanie vo Volkswagene je varovanie pre slovenský „Autoland“, píše český portál

Klesajúce predaje a neistota ohľadne budúcnosti vyvoláva na Slovensku paniku, tvrdí v reportáži.

Volkswagen Slovakia - karosáreň pre Porsche Cayenne.Volkswagen Slovakia - karosáreň pre Porsche Cayenne.(Zdroj: TASR)

Slovenská ekonomika je úplne závislá na automobilovom priemysle – takmer polovicu priemyselnej produkcie krajiny tvorí výroba áut, všíma si iDnes.cz a pokračuje v podobnom duchu.

Keď jedna z hlavných fabrík, bratislavský Volkswagen, oznámil po prvýkrát po desiatich rokoch prepúšťanie, bol to šok.

„Všetci moji kolegovia hovorili, že sa nemám čoho báť. Že keď si zvyknem na pracovnú záťaž a pracovné tempo, mzda sa mi bude postupne zvyšovať a ja budem mať stabilnú prácu až do dôchodku,“ cituje iDnes zamestnanca menom Dávid.

Článok pokračuje pod video reklamou

„A zrazu mi telefonovali z personálneho a ja zistil, že som prepustený.“ Po dvoch rokoch teda patrí medzi 3 000 zamestnancov, ktorí boli z továrne na autá Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne prepustení v rámci série rušenia pracovných miest.

Významné odvetvie citlivé na konkurenciu

Portál cituje agentúru Reuters, podľa ktorej sa toto odvetvie sa na celkovom ročnom HDP Slovenska podieľa asi 12 percentami a je v ňom viac ako jedno z každých desiatich pracovných miest.

Konkurencia lacnejších krajín juhovýchodnej Európy, presun k elektrickým vozidlám a globálne obchodné napätia patria medzi problémy, ktorým Slovensko čelí v čase, keď výrobcovia áut zvažujú, kam v budúcnosti umiestnia svoje výrobné linky.

Samotný Volkswagen teraz plánuje výstavbu nového závodu – pravdepodobne v Turecku.

Vláda, odbory a firmy

Prepúšťanie v bratislavskom závode uvádza podľa iDnes a Reuters vládu do stavu pohotovosti.

„Keď použijeme automobilovú metaforu, vidíme varovnú kontrolku, keď ešte nemusíme s autom na generálnu opravu,“ povedal minister hospodárstva Peter Žiga.

„V automobilovom sektore pracuje 300 000 ľudí – priamo a nepriamo. Ak by sa s nimi niečo stalo, bolo by to vážne.“

Neistota dokonca zmenila prístup odborov. „V tejto chvíli sa nezameriavame na mzdy, prioritou je stabilita pracovných miest,“ povedal agentúre Reuters šéf odborov Volkswagenu Zoroslav Smolinský. „Musíme prečkať horšie časy a počkať na lepšie.“

„Snahy o zvýšenie minimálnej mzdy a rast príplatkov za nočné zmeny znižujú konkurencieschopnosť Slovenska,“ povedal generálny tajomník Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

„V tejto chvíli sa spoločnosti rozhodujú, kto za sedem rokov dostane nové modely. Je dôležité vyslať signál, že sme zodpovední, pretože teraz postupne strácame konkurenčnú výhodu,“ konštatoval.

Obavy v Európe

Slovensko nie je jedinou krajinou v strednej Európe, ktorá takýmto problémom čelí.

Ochabujúci rast globálnej ekonomiky prinútil niektoré automobilky pozastaviť plány na ďalšiu expanziu. Príkladom je Daimler, ktorý v máji oznámil, že odkladá zvýšenie kapacity v závode na kompaktné vozidlá v maďarskom meste Kecskemét.

„Považovalo sa za samozrejmosť, že závody ako ten v Bratislave budú pokračovať a vyrábať nové generácie modelov,“ povedal analytik LMC Automotive Carol Thomas. „To už sa teraz nedá predpokladať. Závody nielenže budú musieť bojovať o nové modely, ale budú čeliť aj väčšej konkurencii pri udržaní novej generácie modelov, ktoré už vyrábajú.“

Rozhodne sa tento rok

Volkswagen tento rok obmedzil výrobu v Bratislave a vrátil zamestnancov, ktorých si v roku 2016 požičal z maďarskej továrne Audi. „Toto je dôležitý rok, kedy sa rozhodne o budúcnosti slovenského závodu,“ povedal generálny riaditeľ firmy Volkswagen Slovakia Oliver Grünber.

Dodal, že rozhodnutie sa očakáva do konca roka. „Zlepšenie podnikateľského prostredia na Slovensku by pomohlo zvýšiť atraktivitu bratislavského závodu.“

Jaroslav Povšík, šéf odborárov Škody Auto o bratislavskej fabrike podľa iDnes.cz nedávno uviedol, že je to „závod bez budúceho výrobného programu a s previsom personálu.“

Najčítanejšie články

Téma: Slovensko


Neprehliadnite tiež

Európska únia

Poľsko nedostalo od Nemecka po vojne férové odškodnenie, tvrdí minister Czaputowicz

Nemecko však otázku odškodnenia považuje za uzavretú. Opiera sa pritom okrem iného aj o to, že v roku 1953 sa Poľsko nároku na reparácie zrieklo. Poľsko argumentuje tým, že tento krok bol vynútený nátlakom Sovietskeho zväzu a je protiústavný.

Jacek Czaputowicz
Európska únia

Kaczyňski chce chrániť Poľsko pred úpadkom rodinných hodnôt a demoralizáciou detí

Kritizoval tiež západné krajiny, kde je podľa neho likvidovaná sloboda a občania sú trestaní za to, že hovoria, čo si myslia.

Jaroslaw Kaczynski.
Zahraničie

Nie každý ruských pilotov blahorečil: Sme v hlúpom kukuričnom poli, sťažovala sa tanečnica po núdzovom pristátí

Na dievčinu sa zniesla vlna kritiky, tá sa obhajuje zlou náladou. Putin oboch pilotov vyznamenal titulom Hrdina Ruska.

Lietadlo pristálo v kukuričnom poli. Jedna z pasažierok to niesla ťažko...
Slovensko

Po 70 rokoch sa majú zmeniť pravidlá financovania cirkví

Sociológ SAV a odborník na cirkvi Miroslav Tížik tvrdí, že nový zákon malé cirkvi znevýhodní. Ministerstvo kultúry hovorí naopak o solidárnosti návrhu s malými cirkvami.

(ilustračné foto)