Bratislava – Projekt Rómskeho vzdelávacieho fondu sa snaží prispieť k zmenšeniu rozdielov vo vzdelávacích výsledkoch Rómov a Nerómov.
Za neúspechom vzdelávania Rómov vidí organizácia nedostatok potrebných podnetov zo strany sociálneho prostredia, teda najbližšej rodiny, ale tiež nedostatočnú podporu rodičov, ktorí vzdelanie nevnímajú ako hodnotu.
Nedostatkom je aj absencia motivácie na učenie, podporovaná zo strany rodičov, ale aj nedostatočná integrácia rómskych žiakov do spoločnosti či traumatizujúci prvý kontakt so školou v dôsledku absencie predškolského vzdelávania.
Mentorská podpora pre rómskych žiakov
Projekt Rómskeho vzdelávacieho fondu (Roma Education Fund – Roma Oktatási Alap / REF) sa na Slovensku realizuje prostredníctvom troch samostatných projektov s názvom Mentorská a tútorská podpora pre rómskych žiakov.
Fond robí kroky, ktoré skvalitňujú vzdelávanie Rómov, vrátane desegregácie vzdelávacích systémov. TASR o tom informovala Stanislava Dzuríková z Nadácie Rómskeho vzdelávacieho fondu.
„Cieľom projektov je preklenúť nepriaznivé životné situácie a motivovať žiakov základných škôl na dosahovanie čo najlepších študijných výsledkov a na pokračovanie štúdia na vyššom stupni vzdelávania,“ uviedol Andrej Belák z REF.
Projekty fungujú od novembra 2018 v Prešovskom, Košickom a Banskobystrickom kraji.
Nároky na mentorov – maturita, prax, jazyk
S. Dzuríková sa nazdáva, že na úspešnú realizáciu projektu je kľúčovým výber dobrých mentorov. V každom z troch krajov ich pôsobí dvadsať.
„Mentor musí mať aspoň stredoškolské vzdelanie a minimálne dvojročné skúsenosti s prácou s mládežou. Rovnako musí mať znalosť materinského jazyka žiaka," vysvetlila.
Každý mentor poskytuje mentorskú podporu v jednom mesiaci trom rómskym žiakom, ktorí žijú v niektorej z oprávnených obcí. Každému z nich sa venuje najmenej osem hodín mesačne počas aspoň dvoch stretnutí.
Uvedené projekty podporené Ministerstvom vnútra SR v rámci operačného programu Ľudské zdroje budú v troch krajoch realizovať do roku 2021.