Nová reklamná kampaň maďarskej pobočky spoločnosti Coca-Cola vzbudila poriadny rozruch. Najviac však v politických kruhoch a médiách, píše server idnes.cz.
Reklama obsahujúce obrázky párov rovnakého pohlavia, ktoré sa bozkávajú a držia pritom fľašu značky, pohoršila politikov strany Fidesz i samotného premiéra Viktora Orbána.
Proti reklamnej kampani vystúpilo niekoľko popredných politikov vládnucej maďarskej strany Fidesz, ktorá je známa tiež ako Maďarská občianska únia, rovnako tak ako maďarské konzervatívne médiá.
Spoločne vyzývajú na bojkot produktov od Coca-Coly alebo prinajmenšom k zákazu reklamnej kampane spoločnosti s názvom "Love is Love".
Spoločnosť Coca-Cola si to nechce nechať páčiť a za svoju reklamnú kampaňou si stojí.
"Usilujeme sa o rozmanitosť, začlenenie a rovnosť ako v podnikaní, tak podporujeme tieto práva tiež v spoločnosti. Ako dlhodobí zástancovia komunity LGBTQI veríme, že každý má právo milovať osobu, ktorú si vyberie. Kampaň, ktorá v súčasnosti prebieha v Maďarsku, tieto hodnoty odráža," vyhlásil tlačový hovorca spoločnosti Coca-Cola. Napísala o tom stanica CNN.
Coca-Cola začala kampaň s názvom "Love is Love" v Maďarsku niekoľko dní pred progresívnym festivalom Sziget, ktorý má začať tento týždeň v Budapešti a ktorého je jedným z partnerov. Plagáty obsahujú heslá ako "Zero Sugar, Zero Prejudice".
Festival Sziget je každoročná týždenná udalosť, ktorá priťahuje kvalitných hudobníkov a propaguje prostredie, kde nikto nemôže byť diskriminovaný alebo urážaný kvôli farbe pleti, náboženstva alebo sexuálnej identite.
Podľa viacerých správ v miestnych médiách možno reklamy vidieť na vlakových stániciach aj inde v hlavnom meste krajiny. Coca-Cola tiež cez víkend zdieľala obrázky reklám na svojej maďarskej facebookovej stránke.
"Billboardy sa naozaj snažia odovzdávať určité posolstvo," oznámila Coca-Cola agentúre Bloomberg.
Maďari podľa prieskumu práva homosexuálov podporujú, volia však Fidesz
Prieskumy verejnej mienky ukazujú, že práva homosexuálov podporuje stále rastúci počet Maďarov. Prieskum z roku 2017 vykonaný Medzinárodnou asociáciou lesbičiek, gejov, bisexuálov, transsexuálov a intersexuálů (ILGA) zistil, že viac ako 60 percent obyvateľov krajiny verí, že by mali byť všetkým priznané rovnaké práva, bez ohľadu na sexuálnu orientáciu.
Člen parlamentu István Boldog s tým však nesúhlasí a vyzval na bojkot produktov Coca-Cola, kým nebudú reklamy odstránené. Internetová petícia požadujúca bojkot a zakázanie reklamy dosiahla zhruba polovicu svojho cieľa, ktorý bol stanovený na 50-tisíc podpisov.
"Až doteraz veľké spoločnosti v Maďarsku neinzerovali s tak otvorene homosexuálnym obsahom. Je to test! Ak to maďarská spoločnosť prijme, podobných krokov bude naďalej pribúdať. Plagáty, reklamy, filmy, produkty ... Ako budeme naďalej klesať, bude stále ťažšie to zastaviť," uvádza sa v preloženej verzii petície.
Krajina v súčasnosti legalizuje zväzky párov rovnakého pohlavia, ale strana Fidesz, rovnako tak ako maďarský premiér Viktor Orbán, sú proti legalizácii manželstiev osôb rovnakého pohlavia.
Zatiaľ čo Fidesz a jeho spojenci sa stále častejšie uchyľujú ku konzervatívnej rétorike, maďarské úrady si v porovnaní s inými krajinami v regióne, napríklad Poľskom, zachovali určitú toleranciu.
Napríklad poľský šéf vládnej strany Jaroslaw Kaczynski, kľúčový Orbánov spojenec, označil pokrok práv homosexuálov za závažné nebezpečenstvo pre poľské rodiny.
Nedávna správa ILGA tiež vyzvala maďarského zákonodarcu, aby urobili viac pre prevenciu diskriminácie maďarskej komunity LGBTQI. Budapešť, hlavné mesto Maďarska, často usporadúva akcie propagujúce práva gayov, vrátane každoročnej prehliadky Gay Pride.