SME
Štvrtok, 24. október, 2019 | Meniny má Kvetoslava
NÁZORY

Raymond Ibrahim: Prenasledovanie kresťanov v Palestíne úrady a médiá neriešia. Palestína je predsa obeť

Ešte menej si Palestínska samospráva želá, aby bola popisovaná ako radikálna entita, ktorá prenasleduje náboženské menšiny. Strata reputácie by mohla negatívne ovplyvniť masívnu medzinárodnú a najmä európsku pomoc, ktorú Palestínska samospráva získava."

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

V čase, keď kresťania v celom moslimskom svete trpia rôznymi formami prenasledovania, je o utrpení palestínskych kresťanov počuť len zriedka, píše Raymond Ibrahim v článku Skryté utrpenie palestínskych kresťanov uverejnenom na stránke Gatestone Institute.

Ale prenasledovanie existuje. Ľudskoprávna organizácia Open Doors, ktorá monitoruje prenasledovanie kresťanov, oznámila, že palestínski kresťania trpia "vysokým" stupňom perzekúcie, ktorej zdrojom je podľa Open Doors "islamský útlak":

Článok pokračuje pod video reklamou

"Najhoršiemu prenasledovaniu čelia tí, ktorí konvertovali od islamu na kresťanstvo a je pre nich ťažké sa bezpečne schádzať v už existujúcich kostoloch. Na Západnom brehu sa im vyhrážali a ocitli sa pod veľkým tlakom. V Pásme Gazy je ich situácia tak vážna, že udržujú svoju kresťanskú vieru v najvyššom utajení .... Vplyv radikálnej islamskej ideológie rastie a tradičné cirkvi musia pri kontaktoch s moslimami postupovať diplomaticky."

Hoci sa pravidelne objavujú správy o prenasledovaní kresťanov v ostatných prevažne moslimských krajinách po celom svete - napríklad v Pakistane, Egypte a Nigérii - tak len málo správ sa zmieňuje o kresťanoch žijúcich pod Palestínskou samosprávou.

Prečo je to tak? Je to preto, že ich prenasledovanie je oveľa menej závažné než ich spoluveriacich vo zvyšku moslimského sveta? Alebo to je kvôli ich výnimočnej polohe na mieste otriasanom konfliktami s mnohými politickými a mediálnymi záujmami?

Odpoveďami na tieto otázky sa zaoberá Dr. Edy Cohen vo svojej novej správe "Prenasledovanie kresťanov Palestínskou samosprávou" vydanou Begin-Sadatovým centrom pre strategické štúdie (Begin-Sadat Center for Strategic Studies) 27. mája 2019.

Po prvé, dokumentuje tri nedávne "veselé príhody" na tému prenasledovania kresťanov, z ktorých predtým žiadna nebola spomenutá v takzvaných "mainstreamových médiách".

"25. apríla 2019 boli zdesení obyvatelia kresťanskej dediny Jifna, nachádzajúcej sa blízko Ramalláhu, atakovaní moslimskými strelcami ... potom, čo jedna žena z dediny podala na polícii sťažnosť, že syn prominentného lídra Fatahu zaútočil na jej rodinu. V reakcii na túto sťažnosť prišli k dedine tucty bojovníkov Fatahu, ktorí vystrieľali stovky guliek do vzduchu, kričali urážky, hádzali Molotovove koktaily a ťažko poškodili verejný majetok. Len zázrakom nebol pri tomto útoku nikto zabitý ani zranený..."

"Druhý incident sa odohral v noci 13. mája 2019. Vandali sa vlámali do kostola maronitskej katolíckej cirkvi v centre Betlehema, znesvätili ho a ukradli drahé cirkevné vybavenie, vrátane bezpečnostných kamier."

"O tri dni neskôr prišiel na rad anglikánsky kostol v dedine Aboud ležiacej západne od Ramalláhu. Vandali prestrihli plot, rozbili okno kostola a vlámali sa do neho. Znesvätili ho a ukradli veľkú časť vybavenia."

"Podľa Facebookovej stránky maronitskej katolíckej cirkvi v Betleheme je to už po šiestykrát, čo sa ich kostol stal predmetom vandalizmu a lúpeže, počítajúc do toho aj podpaľačský útok z roku 2015, ktorý spôsobil rozsiahle škody a po ktorom bol kostol dlhší čas uzavretý."

Tieto tri útoky, ktoré sa udiali v priebehu troch týždňov, nesú rovnaké prvky urážania kresťanstva, aké sú bežné v ostatných oblastiach s moslimskou väčšinou. Rovnako ako sa šíri znesvätenie a kynoženie kostolov, tak sa zvyšuje aj útlak kresťanskej menšiny zo strany moslimskej väčšiny.

Kresťania sú moslimskou väčšinou chápaní ako dhimmi, čiže občania tretej kategórie, od ktorých sa očakáva vďačnosť za to, že sú vôbec tolerovaní - a nie že sa odvážia hovoriť nahlas o svojich právach, ako v kresťanskej dedine Jifna 25. apríla:

"Vandali vyžadujú po kresťanoch platiť džizju - daň z hlavy - ktorá je odvádzaná po celú históriu, čo moslimovia vládnu nemoslimským menšinám. Džizju naposledy platili kresťanské komunity v Iraku a Sýrii pod vládou islamského štátu."

Navyše, ako sa často stáva, keď moslimovia zaútočia na kresťanov v moslimskom štáte: "Napriek volaniu [kresťanských] občanov Jifny o pomoc, palestínska polícia počas útoku nezasiahla. A ani nezadržala žiadneho podozrivého." Rovnako tak "nebol žiadny podozrivý zadržaný" ani pri dvoch útokoch na kostol.

Stručne povedané, palestínski kresťania trpia rovnakým prenasledovaním - vrátane útokov na kostoly, únosov a násilných konverzií - ako ich spoluveriaci v desiatkach moslimských krajín. Rozdiel je však v tom, že o prenasledovaní palestínskych kresťanov sa palestínske médiá vôbec nezmieňujú.

Edy Cohen vysvetlil, že v skutočnosti bolo na veľa takýchto prípadov uvalené úplné informačné embargo.

"Jediné, o čo sa stará Palestínska samospráva je, aby o týchto udalostiach neunikla žiadna správa do médií. Fatah pravidelne vyvíja na kresťanov silný nátlak, aby neinformovali o násilí a vandalizme, ktorými často trpia, pretože takáto publicita by poškodila reputáciu Palestínskej samosprávy ako partnera schopného ochrániť životy a majetky kresťanskej minority pod svojou vládou.

Ešte menej si Palestínska samospráva želá, aby bola popisovaná ako radikálna entita, ktorá prenasleduje náboženské menšiny. Strata reputácie by mohla negatívne ovplyvniť masívnu medzinárodnú a najmä európsku pomoc, ktorú Palestínska samospráva získava."

Povedané inými slovami, hlavnou starosťou Palestínskej samosprávy, jej stúpencov a médií je vykresľovať Palestínčanov ako obete nespravodlivej agresie a diskriminácie zo strany Izraela.

Ak by sa medzinárodné spoločenstvo dozvedelo, že Palestínčania na základe náboženstva perzekuujú svojich vlastných spoluobčanov, tak by mohol byť mediálny obraz Palestínskej samosprávy spochybnený.

Je ťažké zobrať odvahu a ukázať sympatie k údajne utlačovanej skupine ľudí, keď si človek uvedomí, že oni sami utláčajú menšinu nachádzajúcu sa v ich strede.

V inej správe Edy Cohen napísal:

"Úradníci Palestínskej samosprávy sú tak citliví k potenciálnym ťažkostiam, že tlačia na miestnych kresťanov, aby nenahlasovali incidenty, ktoré by ukázali, že Palestínska samospráva podporuje rovnako ako iné blízkovýchodné režimy radikálnu islamskú ideológiu."

"Skôr než zatýkanie tých, ktorí útočia na kresťanov, je pre Palestínsku samosprávu oveľa dôležitejšie udržať správy o týchto útokoch mimo hlavné médiá. A v tomto ohľade je Palestínska samospráva veľmi úspešná. Vlastne len hŕstka malých lokálnych informačných zdrojov sa obťažovala informovať o týchto posledných lúpežiach . Hlavné medzinárodné médiá tieto udalosti úplne ignorovali. "

Pozoruhodne podobný postoj sa niekedy aplikuje aj voči moslimským utečencom. Hoci ich západoeurópski politici a médiá prezentujú ako prenasledovaných a utlačovaných, ktorí potrebujú našu otvorenú náruč, moslimskí migranti sami niekedy utláčajú a perzekuujú svoje vlastné kresťanskej menšiny - či už ich terorizujú v utečeneckých táboroch, alebo ich topia v Stredozemnom mori.

Smutným a jasným faktom je, že kresťanstvo je podľa všetkého v mieste svojho vzniku aj v Betleheme na pokraji zániku. Právnik Justus Reid Weiner, ktorý je dobre oboznámený so situáciou v oblasti, vysvetľuje:

"Systematické prenasledovanie kresťanských Arabov žijúcich na palestínskych územiach sa stretáva s takmer úplným nezáujmom medzinárodného spoločenstva, ľudskoprávnych aktivistov, médií a neziskových organizácií .... Nie je preto žiadnym prekvapením, že kresťanskí Arabi zo spoločnosti, v ktorej nemajú žiadny hlas a žiadnu ochranu, odchádzajú."

Raymond Ibrahim je autor novej knihy Sword and Scimitar: Fourteen Centuries of War between Islam and the West (Meč a turecká šabľa: Štrnásť storočí vojny medzi islamom a Západom), významný spolupracovník Gatestone Institute a spolupracovník nadácie Judith Rosen Friedman pri Fóre pre Blízky východ ( Middle East Forum).

Najčítanejšie články

Téma: Názory


Neprehliadnite tiež

Slovensko

Disciplinárny senát dočasne pozastavil Jankovskej výkon funkcie sudkyne

Minister Gál, ktorý podnet podal, rozhodnutie uvítal. Verí, že pomôže k očiste súdnictva.

Monika Jankovská.
Európska únia

Nadvládu angličtiny v EÚ brexit nezlomí. Francúzi a Nemci však cítia šancu

Nemecko-francúzsky tandem je chrbticou EÚ už teraz a po brexite sa jeho význam ešte zvýši. A to by sa mohlo prejaviť aj v jazykovej oblasti.

Lídri členských štátov Európskej únie na summite v Belgicku.
Slovensko

Matovič tvrdí, že Glváč klamal o stretnutiach s Marianom K., vedel o viacerých kauzách

Glváč informoval, že podáva trestné oznámenie v súvislosti s vyjadreniami Matoviča na jeho adresu.

Európska únia

V Kitzbüheli sa chvália, že už začala lyžiarska sezóna. Navezený sneh na lúkach však rozzúril ekológov

Skiareál sa bráni, že použili zakonzervovaný sneh z minulej sezóny.

Lyžovačka v Kitzbüheli odštartovala. Zdiaľky to vyzerá, ako by tam sneh primaľovali...