SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky
NÁZORY

Keď ikona rozčúli prezidenta: Požadovať zmeny je jedna vec, realizovať druhá

Je nemožné dosiahnuť zmenu globálneho správania sa ľudí, ak príslušná technológia je tak drahá, že si ju môže dovoliť len to najbohatšie jedno percento obyvateľov tejto planéty.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

Ak nahneváte dokonca aj Emmanuela Macrona, je to znamenie, že ste to prehnali, píše publicista Marian Kechlibar v článku Peak Greta uverejnenom na svojej stránke kechlibar.net.

Problém je v úplnej nekompromisnosti požiadaviek Gretinho hnutia. Nie som žiadnym veľkým fanúšikom francúzskeho prezidenta. Ale proti Grete Thunbergovej má Macron jednu skúsenosť, o ktorej pouličné hnutie mladých školákov veľmi počuť nechce: požadovať a realizovať sú dve rôzne veci.

Požadovať môže každý, dokonca rozhodne a s krikom. Realizovať, well ...

Skryť Vypnúť reklamu

Ani mocný Elyzejský palác nedokáže uskutočniť čokoľvek, čo sa mu zachce. Vzburu "žltých viest" odštartovalo vlani na jeseň zvýšenie daní na fosílne palivá, ktoré malo byť súčasťou dekarbonizačného úsilia. Nakoniec bola francúzska administratíva donútená zaveslovať späť.

Ako to pekne ohľaduplne glosovali na Reuters: "Zelené dane so sebou nesú politické riziko." (Z toho titulku by si človek myslel, že došlo k hádke v parlamente, a nie, že zúrivé davy zničili Víťazný oblúk a spustošili Champs Elysées.)

Súvisiaci článok: pred pár dňami vyšla na idnes.cz správa mapujúca šírenie elektrických vozidiel v Európe. Pre mňa najzaujímavejší je údaj: predaje elektrovozidiel sú extrémne nízke v krajinách, ktorých HDP nedosahuje 29 000 eur na hlavu ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo je dosť vysoká latka, pod ktorou sa nachádza napríklad aj Taliansko, tretia najväčšia ekonomika eurozóny.

Úmyselne by som teraz nechal byť Gretu Gretou, nebudem sa vyjadrovať k jej prikázaniu "chcem, aby ste prepadli panike", ba ani k tomu, či práve panika je ten najlepší duševný stav k tomu, čokoľvek racionálne robiť.

Myslím si, že ak obrúsime tieto rozptyľujúce povrchné záležitosti, zostane nám jadro problému, a to jadro znie takto:

Je nemožné dosiahnuť zmenu globálneho správanie ľudí, ak príslušná technológia je tak drahá, že si ju môže dovoliť len to najbohatšie jedno percento obyvateľov tejto planéty.

Ak teda už skutočne chcete uskutočniť dekarbonizáciu svetovej ekonomiky, tak musí byť lacná, lacná, lacná. Tak lacná, aby ju mohol realizovať aj relatívne chudobný štát.

Skryť Vypnúť reklamu

Ale zmeny, ktoré Fridays for Future požaduje, vychádzajú naopak veľmi draho.

Balíček vládnych opatrení, ktoré zelené hnutie v Nemecku strhalo ako "absolútne nedostatočné" a "škandalózne", má stáť 54 miliárd eur.

Väčšina štátov a národov sveta také rezervy na "nedostatočne-škandalózne" opatrenia nemá ani omylom.

V živote človeka sú rôzne formujúce okamihy a jedným z nich je ten, keď si prvýkrát založíte svoju separátne domácnosť, donesiete si domov výplatnú pásku a len tak ticho a šokovane na ňu hľadíte: koľko vám zobrali na rôzne dane a povinné poistenie, koľko vám vlastne zostalo , ako z toho zvyšku utiahnuť nájomné a poplatky atď.

Najneskôr v tejto chvíli začne aj mladý človek - idealista prehodnocovať zdanlivé malomeštiactvo svojich rodičov a uvedomí si, že ekonomické aspekty života nie sú len nejaká kverulácia zo strany duševne pokrivených lakomcov, ale veľmi reálne a objektívne obmedzenie, ktorého sa nedá zbaviť tým, že na neho nemyslíme .

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sa pozriem na vekové zloženie davu, ktorý požaduje radikálne zmeny energetiky a dopravy čo najskôr, mám za to, že väčšina z nich má tento okamih ešte pred sebou.

A asi ide aj o to, z akej sociálno-ekonomické vrstvy sa tento dav regrutuje - z tej bohatší, ktorá si môže všeličo dovoliť.

Pri mapovaní výsledkov posledných krajinských volieb v Bavorsku sa ukázala zjavná korelácia medzi priemerným bohatstvom príslušného okrsku a ziskom Zelených.

Nie je to čerstvý jav, už v roku 2013 bol viditeľný. Zelená politika nasleduje vznik bohatstva.

V Českej Republike sú zatiaľ Zelení bezvýznamní, ale ich volebné výsledky podľa okrskov svedčia o tom istom trende: Ak si pozriem parlamentné voľby roku 2017, získali na blahobytnej Prahe 1 celkom 3,66 percenta, na luxusnej Prahe 6 celkom 2,94 percenta, kdežto na neďalekom Južnom Meste už len 1,93 percenta a v Karvinej 0,98 percenta. A Orlová, mesto, kde sa podľa spoločnosti Deloitte žije vôbec najhoršie v SR, im dala 0,72 percenta hlasov. (Celoštátny priemer zelených bol 1,46 percenta.)

Skryť Vypnúť reklamu

A teraz si to predstavte v pomeroch celého sveta, kde rozdiely medzi bohatými a chudobnými ďaleko, ďaleko prekonávajú rozdiely medzi regiónmi vnútri Českej republiky.

Čo znamená pre rôzne štáty dekarbonizovať svoju ekonomiku? Nórsko, s jeho ideálnymi prírodnými podmienkami (pusté hory, v ktorých veľa prší - ideálny terén na stavbu priehrad a vodných elektrární), piatimi miliónmi obyvateľov a jedným z najvyšších svetových HDP na hlavu si môže elektromobilitu veľmi ľahko dovoliť.

(Asi by sme v tej súvislosti radšej ani nemali rozpytvávat, že Nóri zbohatli na ťažbe a vývoze fosílnych palív, ktoré však spálil niekto iný a v inej krajine, takže sa im formálne nepočítajú na ťarchu.)

V Nemecku, ešte stále bohatom štáte, už to bude problém. Prerobiť existujúcu priemyselnú infraštruktúru pre osemdesiat miliónov ľudí je celkom oriešok. Keď (zelený!) starosta mesta Tübingen Boris Palmer povedal na frankfurtskom výstavisku aktivistom, že kvôli ich nabíjačkám neprekope celé mesto, neboli z toho zrovna nadšení, ale bol to hlas reality.

Skryť Vypnúť reklamu

Posilnenie existujúcich rozvodov naozaj znamená rozsiahle zemné práce, a to ani neriešime otázku, odkiaľ sa v nich ten prúd navyše bude brať.

Ani Nemci totiž veľmi nestoja napr. o veterníky blízko vlastných domovov a nachádzajú čoraz účinnejšie byrokratické postupy, ako ich stavbe brániť.

V husto osídlenej krajine to znamená, že pre ďalšiu stavbu už zostáva len more.

Česká republika je na tom príjmovo citeľne horšie než SRN ako celok, o najbohatších (a najzelenších) mestách Nemecka ani nehovoriac.

Tu si bez dotácií zatiaľ elektromobil zaobstará naozaj len zámožnejší nadšenec a keby sme mali podľa nemeckého vzoru odstaviť všetky uhoľné a jadrové elektrárne, asi by sme si museli svietiť lúčmi.

Maximum, v čo môžu zástancovia elektromobility zatiaľ dúfať, je niečo ako parciálne trolejbusy - tých nie je potrebné kupovať desaťtisíce a české mestá rovnako občas obmieňať vozový park MHD musia.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred pár dňami som bol v Rumunsku, a to je na tom ešte ďaleko viditeľne horšie než naše krajiny. Rozdiel životných úrovní aj voči susednému Maďarsku je do očí bijúci.

V domoch, ktoré by sme tu označili za geto, bývajú normálne pracujúce rodiny. Neviem, koľko percent ľudí si tam môže vôbec dovoliť nové auto so spaľovacím motorom, zjavných ojazdených áut zo Západu je veľa (a podľa toho vyzerá vzduch, ktorý v Bukurešti dýchate).

Pre Rumunov by urýchlená dekarbonizácie znamenala úplnú ekonomickú stopku. A to sú Rumuni stále ešte o dosť bohatší ako Indovia, Indonézania, Nigérijčana atď.

Predstavte si, že by ste v Indii predstúpili pred voličov s tým, že je síce pekné, že si ich rastúca stredná trieda navykla na mäso na tanieri, rodinné auto a klimatizáciu, ale že to nie je globálne udržateľné a teda tí, ktorí nemajú na ekologické alternatívy, sa musia vrátiť späť k šošovici s ryžou, jazdiť rikšou a chladiť sa ručným vejárom.

Skryť Vypnúť reklamu

Taký politik by nielenže nebol zvolený, ale spôsobil by ďalšiu ekologickú katastrofu, pretože v posvätnej rieke Gange by plávali milióny volebných lístkov s jeho menom, poznačeným podozrivými hnedými škvrnami.

Jeden a pol miliardy Indov sa tiež chce mať dobre, aspoň rovnako dobre, ako Číňania, s ktorými hrajú veľmocenské preteky o budúci vplyv v Ázii.

Na tomto mieste už počujem, ako zástancovia urýchlenej dekarbonizácie povedia: nechaj úbohých hnedých ľudí na pokoji, ich CO2 odtlačok je ďaleko menší ako u zvrhlého a rozmaznaného bieleho Európana. Ten musí riešiť svoje správanie, a nie tí ostatní.

To je klasická polopravda, ktorá býva horšia ako lož. Je skutočne pravda, že jeden priemerný Ind má podstatne menšiu uhlíkovú stopu ako jeden priemerný Nemec, ale do hry vstupujú ďalšie skutočnosti, ktoré to viac než kompenzujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Po prvé je obyvateľov rozvojového sveta ďaleko, dokonca rádovo viac, než bohatých Európanov (úmyselne hovorím bohatých, pretože napríklad tých Rumunov by som tak neoznačil).

Po druhé ich, na rozdiel od Európanov, pribúda, pretože v mnohých krajinách tretieho sveta je pôrodnosť ešte stále nad hranicou prostej reprodukcie.

Po tretie, niektoré tie krajiny skutočne ekonomicky rastú a úmerne tomu sa rozvíja spotrebné správanie ich obyvateľov. Takže v absolútnom množstve produkcie CO2 sú v prvej dvadsiatke aj krajiny ako Južná Afrika, Indonézia alebo Irán.

Uvažovať nielen o aktuálnom stave, ale aj o budúcnosti, je v takom prípade zhola nevyhnutné. Ak bude v Indii okolo roku 2060 žiť 1,68 miliardy ľudí a ak chce tá India dovtedy dohnať aspon Čínu (keď už nie USA) v HDP na hlavu, bude ich spotreba energie mnohonásobne väčšia ako dnes.

Skryť Vypnúť reklamu

Zakážete im to? Aj keby áno, ako ten zákaz vynútime - po jadrovej veľmoci, v ktorej žije pätina ľudstva?

Čím sa opäť dostávame k záveru: nestačí počúvať vedca, ako hovorí Greta T. pri svojich vystúpeniach. Vedci nemajú žiadne recepty, ako príslušné zmeny realizovať. Ak má nejaká dekarbonizácia prebehnúť, musí byť lacná, inak nebude vôbec.

Mentalita typu "musíme vykonať X čo najrýchlejšie a za ľubovoľnú cenu" je naopak kontraproduktívna, pretože ľubovoľnú cenu nebude veľká väčšina národov tejto krajiny ochotná a schopná zaplatiť.

V tomto má Macron pravdu, keď hovorí, že Fridays for Future majú potenciál ďalej rozoštvať Európu.

Pred chvíľou som v rámci pohyblivého textu letmo zmienil, že bez dotácií nemá v ČR skoro nikto peniaze na to, aby si kúpil elektromobil. To súslovie bez dotácií je dosť podstatné.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobne ako vták Zloškrv v básni od lewisa Carrolla, aj producenti drahých a neekonomických riešení sa už tešia na hostinu v podobe štedrých dotácií.

To je problém číslo dva, ktorý v celej tej hádke o to, či je Greta svätá alebo chorá, trochu zaniká. Pritom ide o potenciálne ohromné ​​peniaze.

Ako ohromné? V našej kotline máme "solárnych barónov", ktorých podpora vyšla spotrebiteľa na stovky miliárd; NKÚ odhaduje, že do roku 2030 bude činiť celkový účet za podporu obnoviteľných zdrojov bilión korún.

Pritom technický vývoj vo fotovoltaike išiel tak rýchlo, že so súčasnou cenou panelov možno stavať aj v ČR solárne elektrárne na trhovom princípe. A v celoeurópskom meradle by najskôr bolo potrebné pripísať k takým sumám nulu až dve ...

Skryť Vypnúť reklamu

Pritom existujú príklady, keď nová technológia bola úspornejšie a zároveň lacnejšie ako tá stará. Nie je to žiadne protirečenie. Nové nemusí byť drahšie ako staré. Keby bolo, ťažko by sa ekonomika mohla rozvíjať.

Jedným príkladom je LED osvetlenie. Je veľmi nenáročné na spotrebu elektriny, znáša bez problémov časté vypínanie a zapínanie, v zime funguje dokonca lepšie ako v lete atď. A LED žiarovka s životnosťou okolo 20-tisíc hodín stojí pár dolárov. To už sa oplatí aj v tej Indii.

Pred niekoľkými týždňami vyšiel na New York Times článok, ktorý pripisuje boomu LED žiaroviek prvý historicky významný pokles spotreby elektrickej energie v USA.

Až do roku 2010 rástla spotreba elektriny v USA v podstate nonstop, od tej chvíle už nie. Zásluhu na tom má práve radikálne lacnejšie osvetlenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto chce dosiahnuť dekarbonizácie, musí hľadať ekvivalent LED žiaroviek vo zvyšných sektoroch, a nie liať stámiliardy do slepých uličiek, ktoré za seba vedia najlepšie lobovať. Žiadna iná reálna cesta nie je. Bohužiaľ musíme zároveň počítať s tým, že práve to liatie stámiliárd je pre predstaviteľov určitých priemyselných sektorov veľmi zaujímavé.

Tak teda: Dávaj pozor, milý synu. Zvlášť na ľudí s hodvábnou kravatou a zdanlivou vášňou pre záchranu planéty, keď rečnia na politickom fóre. Dosť možno majú iné úmysly.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Spolu s Českou republikou a Fínskom patríme medzi krajiny s najnižšou mierou rizika chudoby v Európe.


TASR 1 h
Testovanie na koronavírus.

Hospitalizovaných pacientov je v nemocniciach 964.


SITA 6 h
Režisér s herečkou a kozmonautmi na palube.

Filmárska vesmírna cesta môže poslúžiť aj ako reklama, ktorá by mohla prilákať mladých ľudí k práci vo vesmíre. Má však svojich kritikov, ktorým sa nepáči, že bolo toľko peňazí vložené do filmového projektu namiesto do výskumu.


echo24.cz 7 h
Nemecká polícia čaká na príchod migrantov v centre prijímajúcom žiadateľov o azyl.

Podľa nich môže nemecká vláda zabrániť "kolapsu" na hraniciach, k akému došlo v roku 2015, len zavedením dočasných hraničných kontrol.


TASR 8 h
Skryť Zatvoriť reklamu