SME
Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

V prímestských autobusoch nie sú bezpečnostné pásy povinné, jazdia na linkách do sto kilometrov

Povinné bezpečnostné pásy sú iba v autobusoch na diaľkových a medzinárodných linkách.

Tragická nehoda pri Nitre.Tragická nehoda pri Nitre. (Zdroj: Polícia SR)

BRATISLAVA - V mestských ani medzimestských autobusoch nemusia byť bezpečnostné pásy, predpisy pre schvaľovanie vozidiel ich totiž nevyžadujú. Povinné bezpečnostné pásy sú iba v autobusoch na diaľkových a medzinárodných linkách.

Potvrdili to Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) a Zväz autobusovej dopravy (ZAD) v súvislosti so stredajšou tragickou dopravnou nehodou prímestského autobusu a nákladného vozidla pri Nitre.

Prímestské autobusové spoje na objednávku samosprávnych krajov jazdia na linkách do sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

„V týchto autobusoch sa síce prepravujú sediaci cestujúci, ale i stojaci cestujúci, a hlavne sú tieto autobusy určené na prepravu na kratšie vzdialenosti (linky do 100 kilometrov), kde cestujúci často nastupujú a vystupujú," uviedol rezort dopravy.

Hovorkyňa Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) a autobusovej spoločnosti Slovak Lines, a. s. Eva Vozárová informovala, že prímestské autobusy viacerých dopravcov majú bezpečnostné pásy na vybraných sedadlách, hoci v týchto autobusoch to nie je povinné.

„Cestujúci v autobuse vybavenom bezpečnostnými pásmi je povinný ich použiť. Každý cestujúci je zodpovedný za seba a v prípade kontroly políciou, ak nie je pripútaný, hrozí mu pokuta," uviedla Vozárová.

Každé miesto na sedenie v prímestskom autobuse, ak má bezpečnostný pás, je značené piktogramom.

Autobusy v diaľkovej, medzinárodnej a zájazdovej doprave, vyrobené od roku 2002, majú bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách. Vodiči upozorňujú cestujúcich na povinnosť pripútať sa len v autobusoch na diaľkových a medzinárodných spojoch.

SkryťVypnúť reklamu

V prímestských autobusoch to podľa ZAD nie je možné, okrem označenia sedadla s pásom piktogramom, prípadne upozornenia cestujúcich na predných sedadlách.

„Vodiči zo svojho miesta nedokážu kontrolovať, či túto povinnosť všetci cestujúci počas celej cesty dodržiavajú," dodala Vozárová.

Pri zrážke autobusu s nákladným autom prišlo v stredu popoludní o život dvanásť ľudí, ďalších dvadsať skončilo v nemocniciach. Nákladné auto bolo naložené kamennou zmesou, keď schádzalo dolu kopcom, rozkývalo sa, pričom protiidúci autobus sa mu snažil vyhnúť. Po zrážke zostal nákladiak prevrátený na ceste a autobus v priekope.

„To, či sú nákladné vozidlá preťažené, kontroluje polícia v rámci dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Polícia kontroluje priamo vozidlá, ale kontroluje aj nakladajúce organizácie, či nenaložili vozidlá, ktoré sú preťažené," priblížilo ministerstvo dopravy v spojitosti s tým, či nákladné auto v prípade spomínanej tragédie mohlo byť preťažené.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky vozidlá, vrátane nákladných a autobusov, musia spĺňať technické požiadavky, ktoré platili v čase uvedenia vozidla do prevádzky v cestnej premávke.

„Technické požiadavky na vozidlá sa postupne sprísňujú. Preto staršie vozidlá plnia menej prísnejšie bezpečnostné požiadavky ako súčasné predávané vozidlá," upozornil rezort dopravy.

Popri všeobecných požiadavkách a existujúcich systémoch (systém výstrahy pred vybočením z jazdného pruhu a zdokonalený systém núdzového brzdenia) sa podľa ministerstva budú nákladné vozidlá a autobusy musieť navrhovať a vyrábať tak, aby sa významne zredukovali mŕtve uhly okolo vozidla.

„Budú tiež musieť byť vybavené pokročilými systémami schopnými rozpoznať chodcov a cyklistov, ktorí sa nachádzajú v tesnej blízkosti vozidla," dodalo ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

V súvislosti s bezpečnostnými požiadavkami na vozidlá sa ukončuje príprava nového nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o všeobecnej bezpečnosti vozidiel. To postupne určí ďalšie technické požiadavky, ktoré budú musieť vozidlá spĺňať.

Od polovice roku 2022 budú musieť byť všetky nové autá v Európskej únii vybavené vyspelými systémami bezpečnosti. Cieľom nariadenia je dosiahnuť podstatné zníženie počtu smrteľných nehôd na cestách.

Ministerstvo dopravy a výstavby v súčasnosti eviduje na Slovensku 8 720 dopravcov oprávnených podnikať v nákladnej doprave a 931 dopravcov v osobnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články

          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Ilustračná fotografia.

          Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.


          TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

          V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.


          Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

          Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.


          SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

          Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.


          kW 25. apr
          SkryťZatvoriť reklamu