SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
EURÓPSKA ÚNIA

Šesť týždňov bezradnosti nad vrakom elektroauta v Rakúsku. Batériu vybrali až experti Tesly

Havária v praxi jasne ukázala, aké doposiaľ neznáme problémy nehody elektrických vozidiel spôsobujú.

Vrak Tesly.Vrak Tesly. (Zdroj: Bernhard Geisler, feuerwerh.tirol)


SALZBURG - Približne šesť týždňov stáli trosky zhoreného elektromobilu Tesla bez hnutia v odťahovom areáli tirolského Walchsee. Nikto totiž nevedel, ako naložiť s 600-kilogramovou lítium-iónovou batériou, ktorá vo vraku zostala.

Vymontovali ju až odborníci Tesly, ktoré spoločnosť poslala. Havária v niekoľkotisícové rakúskej obci zo začiatku októbra vzbudila nemalú pozornosť v mnohých krajinách sveta, píše server echo24.cz.

V praxi totiž jasne ukázala, aké doposiaľ neznáme problémy nehody elektrických vozidiel spôsobujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Problémom pre hasičov bolo už samotné hasenie auta, v ktorom havaroval miestnej vodič. Vrak bolo potom nutné na tri dni ponoriť do špeciálneho chladiaceho kontajnera, ktorý bol v Tirolsku len jeden.

Trosky Tesly však nakoniec zostali v kontajneri oveľa dlhšie. O vybratí batérie informovala rakúska verejnoprávna stanica ORF a ďalšie tamojšie médiá.

K vymontovaniu akumulátora došlo tento týždeň v stredu. Oneskorenie medzi samotnou nehodou a vybratím bola zapríčinená tým, že ani výrobca a ani iné špecializované firmy si s celou situáciou nevedeli rady.

Experti okrem iného uvádzali, že sa zatiaľ málo vie o nebezpečných látkach obsiahnutých v batérii. Navyše firma, na ktorú Tesla problémy s likvidáciou auta previedla, sa v tej dobe vyjadrila, že na to zatiaľ nemá potrebné osvedčenie od ministerstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrobcovia sú zo zákona povinní sa o vrak postarať, Tesla k tomu má v jednotlivých krajinách partnerské firmy. Rakúsky denník Krone píše o "preťahovaní sa" medzi Rakúšanmi a Teslou. Ďalší rakúsky denník Der Standard hovorí o "fraške".

Tesla chce teraz prísť na to, ako sa objemné batérie šetrne zbaviť, všetky miestne podniky špecializujúca sa na likvidáciu odpadu to odmietli.

Celú situáciu komplikuje konštrukcia dnešných elektromobilov. Tie totiž obsahujú lítium-iónové akumulátory, ktoré sa skladajú z veľkého množstva článkov.

Súvisiaci článok Nabúranú Teslu hasili tri dni a stále nevedia, čo s ňou Čítajte 

Akonáhle je jeden poškodený, dôjde k sérii elektrických skratov, ktoré požiar neustále rozširujú. Ich výhodou je vysoká hustota energie, pri nesprávnom používaní alebo poškodení sa však môže ľahko vznietiť. Ich recyklácia či bezpečná likvidácia je potom zatiaľ vcelku obtiažna a nákladná.

Skryť Vypnúť reklamu

Na problém lítium-iónových batérií nielen v elektromobiloch upozornil nedávno prezident Zväzu rakúskych spoločností pre nakladanie s odpadmi (VOEB) Hans Roth.

Tento typ akumulátora sa bežne osadzuje do prístrojov, ktoré používame každý deň - ide v zásade o všetku dnešnú prenosnú elektroniku, napríklad mobilné telefóny. Podľa Rotha ľudia svoje prístroje, ktoré doslúžia, často vyhodia do zmesového odpadu. Tam akumulátory spôsobujú požiare a následné zranenia pracovníkov firiem odpadového hospodárstva, ktorí ich hasia.

"Táto situácia je neúnosná," citoval denník Die Presse rozhorčeného Rotha.

"Batérie všetkého druhu nesmú nikdy skončiť v kontajneri na zmesový odpad, ale musia sa odovzdať do obchodu alebo do zberného dvora," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa štúdie, ktorú si jeho asociácie nechala vypracovať, vie o nebezpečnosti lítiových batérií len asi každý tretí Rakúšan.

"Lítiové batérie sú najväčšou výzvou tohto odvetvia za posledných 40 rokov," nechal sa počuť Roth, podľa ktorého je majetková škoda spôsobená neopatrným nakladaním s týmito batériami obrovská. "Takto to nemôže pokračovať," uviedol.

Poškodený automobil Tesla patril Dominikovi Freymuthovi, ktorý v ňom v októbri mieril z Mníchova do Salzburgu. Počas cesty však nabúral autom do stromu a jeho vozidlo začalo horieť.

Hasenie bolo podľa slov veliteľa hasičského zboru v Kitzbüheli Bernharda Geislera o dosť zložitejšie ako v prípade auta s bežným spaľovacím motorom. V akcii bolo nasadených 50 hasičov a špeciálny kontajner, ktorý vozidlo chladil tri dni v 11-tisícoch litroch vody.

Skryť Vypnúť reklamu

O priebehu akcie obšírnejšie informoval napríklad server Kronen Zeitung.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Slovensko

Boris Kollár mal vážnu autonehodu, informoval premiér

Predseda parlamentu, jeho ochrankár aj vodič sú zranení.

Boris Kollár.
Slovensko

Policajti budú kontrolovať dodržiavanie opatrení vrátane zákazu vychádzania

V prípade zistenia porušení bude každý prípad polícia riešiť individuálne. Sankcie zostávajú ako doposiaľ, a to v blokovom konaní do 1 000 eur a v správnom konaní do 1 659 eur.

Ilustračné foto.
Európska únia

Rakúsky armádny imám mal sympatizovať s džihádom. Dostal okamžitý vyhadzov

Odvolaný Sijamhodzic obvinenia z islamizmu rezolútne odmietol. "Nikdy som nezdieľal džihádistické videá na svojej stránke, ani nezdieľam túto ideológiu," uviedol.

Sijamhodžič (vľavo) s bývalým vysokým predstaviteľom pre Bosnu a Hercegovinu Wolfgangom Petrischom.
Slovensko

Pri testovaní uprednostníme občanov z Oravy a Bardejova, povedal Naď

"Posilnili sme počet odberných tímov. Niekde, kde sme mali včera jeden tím, sú dnes dva, aby proces išiel rýchlejšie. Je to spôsobené najmä tým, že máme k dispozícii viac zdravotníckeho personálu," zdôvodnil.

Polovica z radu v Záskalí.