MILÁNO - Taliansky premiér Giuseppe Conte uvítal plánované zlúčenie automobiliek Fiat Chrysler Automobiles (FCA) s francúzskym rivalom PSA. Ale v rozhovore pre noviny La Stampa vo štvrtok uviedol, že ochrana pracovných miest v Taliansku bude jeho najvyššou prioritou.
"Pre Taliansko a Európu to môže byť veľká príležitosť," povedal Conte denníku La Stampa deň pred stretnutím vedenia FCA s predstaviteľmi talianskych odborov.
Podľa premiéra dohoda by nemala mať negatívny vplyv na pracovné miesta v Taliansku. Obe automobilky totiž v spoločnom vyhlásení uviedli, že žiadny závod nezatvoria.
"Pre túto vládu je ochrana stability pracovných miest rozhodujúca," dodal Conte, podľa ktorého vytvorenie štvrtého najväčšieho výrobcu automobilov na svete a spoločný vývoj ekologických modelov pomôžu integrácii európskeho priemyslu.
Odbory zase privítali rozhodnutie oboch výrobcov prijať dvoch zástupcov odborov (jedného z Talianska a jedného z Francúzska) do 11-členného predstavenstva zlúčenej skupiny.
Analytici však očakávajú, že továrne spoločností v Európe, budú predmetom dôkladného skúmania, pretože niektoré ich modely sa prekrývajú a výrobné kapacity nie sú dostatočne využívané. Najmä FCA nedostatočne využíva svoje závody v Taliansku, ktoré zamestnávajú okolo 58 000 ľudí, čo je viac ako štvrtina zamestnancov koncernu.
Za dobrú správu pre Francúzsko, Európu i automobilový priemysel to označil v stredu aj francúzsky minister financií Bruno Le Maire.
Francúzska skupina PSA Peugeot Citroën a taliansko-americký koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) podpísali v stredu záväznú dohodu o fúzii, ktorá otvára cestu k vzniku štvrtej najväčšej automobilky na svete z hľadiska objemu výroby. Informovali o tom obe firmy v spoločnom vyhlásení.
Obe spoločnosti uviedli, že v novej skupine bude mať každá rovnaký 50-percentný podiel a povedie ju generálny riaditeľ PSA Carlo Tavares, pričom predsedom predstavenstva zlúčeného koncernu bude predseda FCA John Elkann. Fúzia nepovedie k zatvoreniu žiadneho zo závodov.
Podľa vyhlásenia zlúčenie umožní novovzniknutému koncernu "úspešne využiť príležitosti, ktoré predstavuje nová éra trvalo udržateľnej mobility." Očakáva sa, že transakcia bude úplne dokončená v nasledujúcich 12 až 15 mesiacoch, dodali spoločnosti.
Pred úplným dokončením zlúčenia musí jeden z akcionárov PSA, čínska skupina Dongfeng Motor Group, predať svoj podiel vo výške 12,2 % francúzskej automobilke. Tento podiel má hodnotu približne 679 miliónov eur podľa ceny, pri ktorej akcie firmy uzavreli v predchádzajúcom dni obchodovanie na burze.
Obe firmy ohlásili zlúčenie ešte v októbri s cieľom vytvoriť štvrtého najväčšieho výrobcu áut na svete v hodnote 50 mld. USD a s produkciou 8,7 mil. vozidiel ročne.
Spojená firma tak bude veľkosťou nasledovať po automobilkách Toyota, Volkswagen a aliancii Renault-Nissan.
Fúzia má podľa oboch spoločností vytvoriť úspory v hodnote 3,7 mld. USD. Dohoda nepočíta s rušením existujúcich tovární.
Na Slovensku pôsobí Peugeot prostredníctvom Groupe PSA Slovakia v Trnave. Trnavská automobilka vyprodukovala od roku 2006 už viac ako tri milióny vozidiel. Generuje okolo 4 500 priamych pracovných postov a okrem toho dáva prácu takmer 20 000 ľuďom prostredníctvom svojich dodávateľov lokalizovaných na Slovensku.