RÍM - Pápež František vyzval vo svojej koncoročnej homílii cirkev, aby sa viac priblížila k ľuďom a ich trápeniam.
František v utorok podvečer slávil na záver kalendárneho roka 2019 vo vatikánskej Bazilike sv. Petra vešpery spojené s eucharistickou adoráciou, požehnaním a ďakovným spevom Te Deum, informovala agentúra DPA.
"Sme povolaní stretnúť sa s ostatnými a načúvať ich existencii, ich volaniu o pomoc," povedal pápež na večernej pobožnosti vo vatikánskej bazilike, v ktorej sa osobitne zameral aj na mesto Rím a úlohy cirkvi a jeho obyvateľov, uviedol server Vatican News.
Miestni obyvatelia a cirkev by sa podľa pápeža mali navzájom viac rozprávať a počúvať.
"Týmto spôsobom bude v meste (Rím) aj cirkvi prúdiť čerstvý vzduch a túžba vykročiť nazad do ulíc, prekonať starú logiku sporov i (vzájomné) hranice, a spolupracovať pri tvorbe spravodlivejšieho a bratskejšieho mesta," povedal František.
Ešte pred slávením vešpier sa vo Farnosti svätého Jozefa v Ríme zúčastnil na poslednej rozlúčke s profesorkou Mariou Graziou Maraovou, s ktorou ho spájalo priateľstvo.
Na Nový rok bude pápež slúžiť omšu a prednesie posolstvo ku katolíckemu Svetovému dňu pokoja.
Katolíci slávia prikázaný sviatok - Slávnosť Panny Márie Bohorodičky
Na začiatok nového roka slávia katolícki veriaci Slávnosť Panny Márie Bohorodičky. Tento prikázaný sviatok pripomína dôležitú úlohu Márie v dejinách spásy ako matky Božieho syna.
Podľa záznamu v evanjeliu svätého Lukáša o narodení Božieho syna "osem dní po narodení obrezali chlapčeka a dali mu meno Ježiš".
Túto udalosť si spočiatku cirkev pripomínala počas dvoch sviatkov - sviatku obrezania Pána, ktorý sa od 6. storočia slávil 1. januára, a sviatku mena Ježiš, ktorý pripadal na nedeľu medzi 1. a 6. januárom. Pri reforme cirkevného kalendára v roku 1969 sa tieto dva sviatky nahradili Slávnosťou Panny Márie Bohorodičky.
Bohorodička je titul, ktorým cirkev poctila Pannu Máriu na konci tretieho storočia. Vyjadruje sa ním skutočnosť, že Mária bola matkou Božieho syna nielen ako človeka, ale aj ako pravého Boha. V 5. storočí sa v cirkvi vyskytli pochybnosti o teologickej správnosti tohto titulu. Koncil v Efeze v roku 431 vyhlásil dogmu, že Panne Márii ako matke Ježiša Krista patrí tento názov právom.