SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
EURÓPSKA ÚNIA

Ako islam krok po kroku dobýva Francúzsko. S pomocou ľavice

Výskumy Bernarda Rougiera, profesora na Sorbonne-Nouvelle, odhaľujú spôsoby, akými je islamská náboženská komunita budovaná každý deň vnútri francúzskej spoločnosti a často proti nej.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka. (Zdroj: TASR/AP)

Kúsok po kúsku získavajú islamisti Francúzsko, za výdatnej pomoci ľavice, rôznych nátlakových skupín a nezáujmu štátu.

Jednotlivé metódy a postupy dobývania území svojej krajiny teraz podrobne analyzuje arabista a popredný francúzsky znalec Blízkeho východu a severnej Afriky profesor Bernard Rougier v knihe Les Territoires conquis de l'islamisti (Územie dobyté islamizmom), ktorá sa chystá na vydanie.

O islamizácii Západu vychádza vo Francúzsku, na rozdiel od iných krajín, rad vedeckých publikácií, ale táto analytická práca, ktorú týždenník Le Point označuje za šokujúcu, je údajne pokladaná aj vďaka Rougierovmu dlhodobému výskumu vo francúzskych mestách a predmestiach, za jednu z kľúčových, píše server echo24.cz.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa podarilo mnohých islamistickým sieťam vytvoriť ideologické enklávy vnútri robotníckych štvrtí? Výskumy Bernarda Rougiera, profesora na Sorbonne-Nouvelle a riaditeľa Centra arabských a orientálnych štúdií (CEAO), odhaľujú spôsoby, akými je islamská náboženská komunita budovaná každý deň vnútri francúzskej spoločnosti a často proti nej.

Francúzsko nie je imúnne voči javu, ku ktorému došlo na Blízkom východe a v severnej Afrike. V 80. a 90. rokoch zažil moslimský svet tichú revolúciu, keď salafistické verzie islamu zvíťazili na úkor iných, pluralistických, a nie tak doktrinárskych náboženských výkladov, hovorí Rougier v rozhovore pre francúzsky týždenník Le Point pri príležitosti chystaného vydania knihy.

Podľa neho je neznalosť tvrdiť, že doteraz existujú v Európe či na Blízkom východe tieto pluralistickejšie prúdy ako relevantné. Islamizmus tam úplne ovládol islam, v žiadnom prípade nejde o psychologický alebo sektársky fenomén, ako sa často bagatelizuje.

Skryť Vypnúť reklamu

"Predtým boli výklady náboženských autorít zakorenené v miestnej tradícii a nemali univerzálnu hodnotu. Zákon šaría nebol koncipovaný ako pozitívne právo, ale ako "cesta k dobru". Tento osobný a emocionálny islam však zmizol v prospech abstraktného, ​​normatívneho a globalizovaného islamu," uvádza autor knihy.

Ďalším impulzom bol sebavedomý saudský Wahhábizmus, ktorý získal značný vplyv.

"Nakoniec musíme pridať zabudnutý faktor: vplyv nedávnej alžírskej histórie. Na konci alžírskej občianskej vojny, na konci 90. rokov, hrali úlohu sprostredkovateľov medzi armádou a ozbrojenými islamskými milíciami saudskí duchovní. Požiadali týchto ozbrojencov, aby sa vzdali výmenou za pozície v alžírskom spoločenskom a náboženskom priestoreu. Alžírsko bolo teda jedným zo spúšťačov tohto salafisticko-wahhábistického islamu. Táto transakcia však úplne unikla francúzskemu výskumu," upozorňuje Rougier.

Skryť Vypnúť reklamu

A práve v tom čase sú vidieť saudskí teológovia napríklad v Argenteuil, meste v severozápadnej časti parížskej aglomerácie, ktoré bolo jedným z výskumných cieľov Rougier a jeho spolupracovníkov.

S integráciou moslimov nikto nepočíta, pre islam je nebezpečná


Od konca 90. rokov sa salafismus diskrétnym spôsobom usadzuje a diktuje svoje štandardy vo francúzskych mešitách a na predmestí vôbec. V tej dobe sa tiež do Francúzska dostáva rad bývalých bojovníkov GIA (Islamské ozbrojená skupina) z Alžírska, ovplyvnených salafizmom.

Problém je podľa Rougier v tom, že sa táto forma islamizmu etablovala ako meradlo islamu v moslimskom svete a v Európe.

"Vedci sa o to nechceli zaujímať, aby tým nenahrávali propagande krajnej pravice. Bol to zlý kalkul, pretože nakoniec tu máme útoky islamistov i krajnej pravice," uvádza arabistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Je tu ešte ale ďalší významný faktor, a to spoločný záujem zdieľaný autoritárskymi politickými mocnosťami moslimských krajín a islamistami.

Nikto z nich nechce integrovať populácie moslimského pôvodu do Európy. To bola už otázka prípadu Salmana Rushdieho a jeho Satanských veršov.

Obaja hrdinovia pochádzajú z moslimskej kultúry, ale sú ateisti. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, hovorí Rougier, nebol problémom knihy v rúhaní, ale v demonštrácii možnosti, že by ľudia z moslimskej kultúry opustili svoje náboženstvo.

Táto myšlienka, že by v Európe mohla existovať arabská stredná trieda, emancipovaná, nesúca slobodu a schopnosť ovplyvňovať krajiny juhu, je potom vnímaná ako hrozba pre islamistov, rovnako ako pre autoritárske vlády severnej Afriky a Blízkeho východu.

Skryť Vypnúť reklamu

Rougier v týždenníku Le Point pripomína rozhovor marockého kráľa Hassana II. so známou televíznou moderátorkou Annou Sinclairovou v roku 1989, keď vysvetľuje, že sa Maročan nikdy nemôže stať Francúzom.

Autoritárske vlády v moslimských krajinách vždy podporovali islamizáciu západných spoločností. Dnes môžeme jasne vidieť, ako sa turecký prezident Erdogan spolieha na tureckých emigrantov v Európe, aby posilnil svoj vplyv.

Štyri islamistické hnutia


Kniha Územie dobyté islamizmom dokumentuje fungovanie islamských sietí v niekoľkých obciach v Aubervilliers, Argenteuil, Tremblay-en-France, alebo Mantes-la-Jolie.

Podľa Rougiera dominujú týmto dnes už islamským ekosystémom (Rougierov pojem) štyri sily, ktoré postupne ideologicky lokality formovali a ďalej formujú. Ide o Tablighi Džama, Moslimské bratstvo, salafistov a nakoniec džihádistov.

Skryť Vypnúť reklamu

Tablighi je hnutie zrodené v Indii v 20. rokoch minulého storočia a obhajuje jednoduché nasledovanie Proroka. Toto kázanie prišlo do Francúzska v 70. rokoch prostredníctvom združenia Faith and Practice s myšlienkou, že tu pracujúci migranti stratia svoju identitu v kontakte so západnou spoločnosťou a že musia byť znovu začlenení do islamu. Misijný rozmer tohto hnutia je veľmi dôležitý, zdôrazňuje profesor Rougier.

Tabuligh Džama praktizuje pouličné kázne tak, že ostatným vysvetlí, že sú zlí moslimovia a že by sa mali vrátiť do mešity.

"Vidíme, že akonáhle je prítomný Tablighi, je pôda pripravená na salafizmus. Mnoho salafistov sú bývalí členovia Tablighi Džama. A mnoho džihádistov sú bývalí Salafisti ...," hovorí Rougier s tým, že tablighové sa však na rozdiel od Moslimského bratstva nezapájajú do politiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to práve Moslimské bratstvo, ktoré má v skutočnosti záujem o dobytie inštitucionálneho politického priestoru. Vytvára zoznamy do komunálnych volieb, nátlakové skupiny, ktoré inštrumentalizují spravodlivosť, budujú rôzne ľavicové združenia.

Ich cieľom je už obrana záujmov komunity s horizontom premeny nátlakových skupín v politickú stranu, keď k tomu príde čas. Moslimské bratstvo tvrdí, že sa drží doktríny "stredného územia", ktoré leží medzi dvoma neprávosťami, ktoré sú v jeho očiach rovnocenné, a to sekularizmus na jednej strane a Džihádizmus na strane druhej.

"Potom už tu sú Salafisti, ktorí rozpútavajú až neuveriteľné symbolické násilie proti francúzskej spoločnosti," opisuje modelový vývoj profesor.

Prenikli do mešít, univerzít, do islamskej literatúry. Salafizmus, aj keď súťaží s ostatnými zložkami islamu, ich všetky svojou podstatou živí.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým Moslimské bratstvo ženy medzi seba do určitej miery integruje, dnes už globálny salafizmus ženy separuje. S tým všetkým je konfrontovaný moslim na francúzskych predmestiach.

Ale je tu jeden problém, saudská kráľovská rodina. Tá salafismus propaguje a šíri, ale kooperuje so Spojenými štátmi. Takto indoktrinovaný člen moslimskej komunity prepne na štvrtú úroveň, Džihádizmus, kde už môže využiť drsného salafizmu s bonusom nenávisti voči Spojeným štátom.

Tieto spomínané rôzne štyri zložky islamizmu sa nemusia nutne navzájom zhodovať, pretože súperia o to, aby v islame získali prevahu, ale vedia, ako sa zjednotiť proti francúzskej spoločnosti alebo jej inštitúciám.

Komunisti odovzdávajú moc islamistom


Rougier vidí vo Francúzsku priamu spojitosť medzi ľavicou a islamom v jednotlivých lokalitách. Islamské ekosystémy geograficky vznikajú do značnej miery prevzatím pozícií v komunálnom priestore vytváranom v obciach už od čias povojnového francúzskeho komunizmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najznámejším príkladom je skúmané Aubervilliers, tradičné robotnícke mesto východne od Paríža, dnes už má takmer 80-tisíc obyvateľov, kde až na malú výnimku (socialisti) od vojny vládne nepretržite Komunistická strana Francúzska.

"Počas svojho dlhého mandátu (1983-2003) bol komunistický starosta Jack Ralite jedným z prvých v krajine, kto zaviedol multikulturalizmus a etno-náboženský klientelizmus," upozorňuje Bernard Rougier.

Starosta tak otvoril dvere náboženským (islamským) hnutiam. Jeho zať a nástupca v úrade Pascal Baudet sa už "spoliehal na islamistické siete", aby bol znovu zvolený.

V Aubervilliers je zaregistrovaná len polovica voličov a 60% nechodí k voľbám. Stačí mu teda niekoľko sto hlasov, aby vyhral komunálne voľby.

Skryť Vypnúť reklamu

"Až na to, že miestni (islamskí) aktéri budú požadovať odmeny, pokiaľ ide o zamestnanie, náboženské priestory atď. Tu napríklad projekt stavby veľkej mešity," uvádza autor knihy.

Práve v Aubervilliers sa zrodilo združenia Alliance Citoyenne, ktoré organizovalo známe plávanie v burkinách na mestskom kúpalisku v Grenobli.

V minulých voľbách v roku 2014 už komunistického starostu Baudette vystriedala jeho stranícka kolegyňa a feministka Meriem Derkaou, dcéra marocko-alžírskych prisťahovalcov.

Novo obsadené "islamské územia", zahŕňajú miestne mešity, školy, trhovisko, športové haly, halal obchody, islamské kníhkupectvá, atď.

V najbližších komunálnych voľbách budú kandidáti z týchto islamských štruktúr, pretože rastie počet "komunitárnych zoznamov," na ktorých sú ľudia spojení s islamizmom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľavicové strany alebo hnutia, ktoré budú kandidovať v tomto roku, keď sú vo Francúzsku obecné voľby, sú potom pod silným tlakom, aby osoby z týchto zoznamov na volebné kandidátky zaradili, inak stratia hlasy.

Časť ľavice už povedala islamistom: "Dobre, vezmeme vás na naše kandidátky."

Dnes je pre štát už veľmi ťažké bojovať proti tejto pohrome.

"Rizikom je, že každá iniciatíva, ktorú podnikne vláda, rovnako ako iniciatíva zameraná na signály radikalizácie, bude odsúdená ako forma islamofóbie," hovorí v rozhovore pre Le Point profesor Rougier.

Však uznáva, že úrady sa už posunuli od jeho odmietania k aspoň akceptácii, pretože existuje len veľmi málo prostriedkov, ako tomu čeliť. A času nie je nazvyš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Slovensko

Smer-SD tvrdí, že premiér prehral súboj o generálneho prokurátora, OĽaNO však hlasovalo za Žilinku

Smer odmieta, že by sa dopredu dohodli s niektorou koaličnou stranou. Podľa poslanca Kollára mali poslanci pri voľbe voľnú ruku, lebo sa nedohodli na jednom kandidátovi.

Slovensko

Parlament vybral za generálneho prokurátora Žilinku

Vo voľbe ho podporilo 132 poslancov zo 147 prítomných. Pozrite si kauzy, ktoré ako prokurátor dozoroval.

Maroš Žilinka.
Slovensko

Reakcia premiéra Matoviča na ministerstvo školstva bola úbohá a smiešna, tvrdí Sulík

Poslankyňa Cigániková uviedla, že premiér ministrovi školstva odkázal, že školy sa otvoria vtedy, keď sa mu ospravedlní Sulík. Premiér túto informáciu dementoval a vyzval ministra, aby tak urobil tiež, keďže podľa neho ide o klamstvo.

Igor Matovič.
Európska únia

České ministerstvo označilo Václava Klausa za propagátora dezinformácií

Ja a dezinformátor? Odstráňte tú nehoráznosť, píše český exprezident ministrovi Blatnému.

Václav Klaus.