SME
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Vyhynutie dinosaurov spôsobil pred 66 miliónmi rokov pád asteroidu

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: WIKIMEDIA CC)

HANNOVER - Vyhynutie dinosaurov, ako aj mnohých ďalších živočíchov, spôsobil asteroid, ktorý našu planétu zasiahol pred 66 miliónmi rokov.

Potvrdila to nová štúdia, ktorú vo štvrtok zverejnil americký vedecký časopis Science.

Štúdia, z ktorej cituje agentúra DPA, vyvracia hypotézu, že za vyhynutie dinosaurov môžu vulkanické erupcie v južnej Indii.

Najmenej k polovici masívnej sopečnej činnosti na území Dekanskej plošiny v Indii, ktorú sprevádzalo nasledovné uvoľňovanie plynov, došlo totiž podľa jej zistení oveľa skôr než k hromadnému vyhynutiu viacerých živočíšnych druhov.

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodný tím vedcov skúmal vrtné jadrá získané z Atlantického a Tichého oceánu so zameraním na obdobie medzi kriedou a paleogénom pred 66 miliónmi rokov. Približne 75 percent zo všetkých druhov, ktoré v tom čase žili na Zemi, vyhynulo.

Pre potreby štúdie využili vedci rekonštrukcie teplotných zmien, fosílne nálezy i modely uhlíkového cyklu.

Stopy po asteroide, ktorý dopadol na Zem, je stále možné rozpoznať na mexickom polostrove Yucatán, kde sa nachádza kráter s priemerom takmer 200 kilometrov. Dopad tohto asteroidu mohol spôsobiť vlny cunami, lesné požiare, ako aj vypustenie obrovského množstva síry.

Túto hypotézu nedávno podporili aj americkí vedci, ktorí vyhodnocovali vrtné jadrá z krátera v Mexiku. Prišli pritom na to, že sopečná činnosť v oblasti Dekanskej plošiny bola síce príčinou krátkeho oteplenia, ktoré nastalo 200 000 rokov pred masovým vyhynutím živočíšnych druhov, nemala však dlhodobý vplyv na život a klímu, uviedol nemecký geológ André Bornemann z amerického výskumného tímu.

SkryťVypnúť reklamu

Sopečná činnosť po masovom vyhynutí ale na druhej strane mohla ovplyvniť to, ako sa život na Zemi následne ďalej sformoval, podotkli autori štúdie.

Najčítanejšie články

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.

TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.

Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.

SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.

kW 25. apr