SME
Sobota, 30. máj, 2020 | Meniny má FerdinandKrížovkyKrížovky
VEDA

Vyhynutie dinosaurov spôsobil pred 66 miliónmi rokov pád asteroidu

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: WIKIMEDIA CC)

HANNOVER - Vyhynutie dinosaurov, ako aj mnohých ďalších živočíchov, spôsobil asteroid, ktorý našu planétu zasiahol pred 66 miliónmi rokov.

Potvrdila to nová štúdia, ktorú vo štvrtok zverejnil americký vedecký časopis Science.

Štúdia, z ktorej cituje agentúra DPA, vyvracia hypotézu, že za vyhynutie dinosaurov môžu vulkanické erupcie v južnej Indii.

Najmenej k polovici masívnej sopečnej činnosti na území Dekanskej plošiny v Indii, ktorú sprevádzalo nasledovné uvoľňovanie plynov, došlo totiž podľa jej zistení oveľa skôr než k hromadnému vyhynutiu viacerých živočíšnych druhov.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzinárodný tím vedcov skúmal vrtné jadrá získané z Atlantického a Tichého oceánu so zameraním na obdobie medzi kriedou a paleogénom pred 66 miliónmi rokov. Približne 75 percent zo všetkých druhov, ktoré v tom čase žili na Zemi, vyhynulo.

Pre potreby štúdie využili vedci rekonštrukcie teplotných zmien, fosílne nálezy i modely uhlíkového cyklu.

Stopy po asteroide, ktorý dopadol na Zem, je stále možné rozpoznať na mexickom polostrove Yucatán, kde sa nachádza kráter s priemerom takmer 200 kilometrov. Dopad tohto asteroidu mohol spôsobiť vlny cunami, lesné požiare, ako aj vypustenie obrovského množstva síry.

Túto hypotézu nedávno podporili aj americkí vedci, ktorí vyhodnocovali vrtné jadrá z krátera v Mexiku. Prišli pritom na to, že sopečná činnosť v oblasti Dekanskej plošiny bola síce príčinou krátkeho oteplenia, ktoré nastalo 200 000 rokov pred masovým vyhynutím živočíšnych druhov, nemala však dlhodobý vplyv na život a klímu, uviedol nemecký geológ André Bornemann z amerického výskumného tímu.

Skryť Vypnúť reklamu

Sopečná činnosť po masovom vyhynutí ale na druhej strane mohla ovplyvniť to, ako sa život na Zemi následne ďalej sformoval, podotkli autori štúdie.

Najčítanejšie články

Téma: Zahraničie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Zahraničie

USA ukončujú vzťah s WHO, vyhlásil Trump

Americký prezident tiež pripomenul, že USA ročne prispievajú do fondov WHO sumou 450 miliónov dolárov, zatiaľ čo Čína poskytuje približne 40 miliónov.

Americký prezident Donald Trump.
Názory

Chudnite so mnou po štvrtom týždni: Menší šok

Od 1. mája sa snažím schudnúť zo zahanbujúcich 133,6 kilograma. Po štvrtom týždni nastal menší šok pri pohľade na štvorčíslie, ktoré sa zobrazilo na displeji váhy.

Európska únia

Klaus kritizuje krízový plán Európskej komisie. Označil ho za prostriedok k centralizácii únie

"Je isté, že tieto vypožičané peniaze nepovedú k prosperite krajín EÚ ani k oživeniu ekonomík postihnutých epidémiou a reštrikciami," poznamenal.

Václav Klaus.
Zahraničie

Vojna medzi Twitterom a Trumpom: Sociálna sieť skryla jeho príspevok o násilí v Minneapolise

Americký prezident vo štvrtok podpísal nariadenie zamerané na odstránenie niektorých právnych ochrán platforiem sociálnych médií.

Ilustračné foto.