SME
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena
NÁZORY

Svet po infekcii

Epidémia koronavírusu nie je ešte zďaleka za nami. Zaujímavé je však zamyslieť sa nad jej dlhodobými efektmi.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

V súčasnej chvíli podlieha v Číne nejakej forme obmedzenia pohybu zhruba 500 miliónov ľudí. (Pomaly začína dávať zmysel počítať to na percentá z celého ľudstva, čo?)

Jedna vec je však epidémia sama - tej sa v dnešnom článku venovať nechcem, píše Marian Kechlibar v článku uverejnenom na jeho webe kechlibar.net.

Druhá jej následky v dnešnom prepojenom svete. Aké môžu byť?

Ekonomicky tvoria Čína 12 percent globálneho exportu, aj keď v posledných rokoch už tento podiel nerastie. Iba krajiny EÚ doviezli roku 2018 z Číny tovar za 400 miliárd eur.

Článok pokračuje pod video reklamou

Akýkoľvek výpadok v produkcii čínskych tovární alebo v práci prístavov sa teda musí pomerne rýchlo prejaviť nedostatkom určitých druhov tovaru. Povedzme v poriadku týždňov.

"Prosím vezmite na vedomie, že súčasná situácia v Číne povedie k predĺženiu našich dodacích lehôt a a dostupnosti produktov. V tejto chvíli nemôžeme potvrdiť žiadne nové objednávky na rok 2020. Dodávky už dohodnuté budú oneskorené o 10 až 12 týždňov, prípadne dlhšie, v závislosti na tom, ako sa bude vyvíjať súčasná situácia s koronavírusom," píše sa v emaili, ktorý som zachytil na Reddite. Nemôžem garantovať jeho pravdivosť ani úplnosť.

Už vlani sa v Spojených štátoch - EÚ o tom veľmi počuť nechcela - dosť často skloňovalo slovo decoupling, čiže opätovné oddeľovanie dodávateľských reťazcov od čínskych výrobcov. (A Forbes pred tým varoval.)

Pre Trumpovu administratívu je to politicky zaujímavý projekt, pretože prípadný presun výrobných kapacít späť na americký kontinent by určite jeho voliči z Rust Beltu ocenili.

Druhá, z hľadiska Washingtonu minimálne rovnako dôležitá motivácia, je skomplikovať Číňanom ich mocenské ambície vo zvyšku sveta.

Pre decoupling urobil koronavírus nejskôr ďaleko viac, než hlasné pošťuchovanie na najvyššej úrovni, pri ktorom ani Čína, ani USA nechceli zájsť veľmi ďaleko.

Prvýkrát za mnoho rokov hladkého fungovania globálnej obchodnej výmeny existuje reálna možnosť, že zavládne nedostatok dôležitého tovaru, napríklad chemických surovín pre výrobu liečiv.

Aj firma Apple pochybuje o tom, že sa jej po výpadku výroby iPhonov v čínskej továrni Foxconn podarí dosiahnuť plánovaných tržieb.

A niektorí výrobcovia áut sú nútení sa popasovať so skutočnosťou, že ich továrne stoja práve v "zavretom" veľkomeste Wu-chan.

Otázka je, k akému druhu evolučného tlaku na trhu to povedie. Lepšie sa budú mať tie firmy, ktoré sa stihli aspoň trochu predzásobiť.

Kto príliš spoliehal na just-in-time delivery, môže toho spätne ľutovať. Tento druh optimalizácia až na hranu často tlačí manažérov kvôli "katovaniu koustov", aby sa mohli pochváliť pred akcionármi, že nikde nič zbytočne neleží v skladoch.

Lenže v núdzi je lepšie, keď máte rezervy, než keď fungujete ako prietokový ohrievač.

Výroba samotná je dnes veľa automatizovaná, veľa produktov prejde výrobnou linkou bez toho, aby sa ich dotkla ľudská ruka. Keby išlo len o výrobu, veľa tovární by mohlo fungovať skoro bez ľudí.

Ľudská pracovná sila sa koncentruje skôr na samotnom konci - kontrola kvality, balenie, logistika. Tam sa tá súčasná čínska karanténa prejaví najväčšími problémami.

Kto tieto procesy dokáže aspoň trochu automatizovať, bude mať zase výhodu. Je možné, že uvidíme tlak na to, nasadiť roboty aj do balenia a expedície.

No a konečne tu máme tému cestovania a vôbec toho, čo všetko sa odohráva v reálnom svete a čo virtuálne. Letová prevádzka v Číne prudko poklesla a dúfam, že sa jedného dňa dočkáme vyčíslenia, či epidémia koronavírusu mala na počet pasažierov väčšie účinky než aktivity priaznivcov Grety Thunbergové zvanej flygskam. (Snáď sa v tom nikto neinšpiruje!)

Obchodné stretnutia sa presúvajú online, školské vyučovanie tiež. Je možné, že už tam zostanú aj po odznení epidémie.

Zaujímavá historická paralela - nič nebránilo okolo roku 1900 nejakému masívnejšiemu nástupu žien do moderného pracovného procesu. Vzdelanie mali, ruky a nohy mali, len ísť do kancelárie (alebo i do fabriky).

Jediná skutočne silná bariéra bola tá, že sa to nikdy nerobilo, zvlášť vo veľmi konzervatívnych spoločnostiach, ako bola tá britská.

Ale keď vypukla prvá svetová vojna, začal byť v bojujúcich štátoch taký nedostatok mužov, že spoločenské tabu padlo skoro cez noc. Vojna skončila za štyri roky, ale od sociálnych zmien, ktoré spôsobila, už nebolo cesty späť.

Podobne by som čakal, že aj dnešná situácia prinúti niektoré firmy, školy atď. uvažovať nad tým, ako maximum svojej činnosti realizovať na diaľku, po internete.

Najviac samozrejme v Číne, ale odtiaľ sa to bude šíriť. Neviem ale, či z toho mám mať radosť.

Dlhé dochádzanie je síce ubíjajúce, ale na druhú stranu, ak sa aj škola alebo práca postupne presťahujú do virtuálneho priestoru, kedy a kde ešte stretnete živého človeka?

Najčítanejšie články

Téma: Názory

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Slovensko

Viac ako polovica Slovákov sa bojí nového koronavírusu aj jeho dosahov

"Každý tretí si obavy skôr nepripúšťa a každý desiaty si ich nepripúšťa vôbec," uvádza prieskum.

Ľudia na bratislavskej hrádzi v nedeľu 29. marca.
Európska únia

Švédsko využije údaje z mobilov na analýzu pohybu obyvateľov

Výsledky analýzy by sa mali využiť aj pri navrhovaní nových epidemiologických opatrení, ako tiež pri posudzovaní účinnosti tých doterajších.

Centrum Štokholmu 1. apríla.
Slovensko

Policajt, ktorý eskortoval ľudí prichádzajúcich z Tirolska, sa nakazil koronavírusom, informoval premiér

Testy zo stredy na Covid-19 odhalili 19 nových prípadov koronavírusu, spolu je tak na Slovensku nakazených 701 ľudí.

Zľava: Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí a predseda vlády SR Igor Matovič.
Koronavírus

Z choroby COVID-19 sa vyliečilo dvojmesačné dieťa

Toto dieťa sa považuje za najmladšieho známeho pacienta v Taliansku, ktorý sa vyliečil z tohto potenciálne smrteľného ochorenia.

Nemocnica vo Varese.