SME
Štvrtok, 2. február, 2023 | Meniny má Erik, Erika

Robíte si zásoby na 14 dní? Konzervy nechajte v regáli

Výživový poradca opisuje, čím by ste mali zaplniť špajzu.

Mrazená zelenina je na zásobenie ideálna.Mrazená zelenina je na zásobenie ideálna. (Zdroj: TASR/AP)

PRAHA - Múka, ryža, cestoviny, konzervy. Sociálne siete pred niekoľkými dňami zaplavili fotografie prázdnych regálov v obchodoch s potravinami. Ľudia nielen v Českej republike a u nás si tvoria zásoby a skupujú trvanlivé potraviny pre obavy z následkov nákazy novým typom koronavírusu.

Server Lidovky.cz oslovil výživového poradcu s otázkou, ako sa vybaviť trvanlivými potravinami, ktoré dodajú telu všetko potrebné.

"Ak už si robíte zásoby, nakupujte potraviny chytro a tak, aby podporili imunitu. Neodporúčam skupovať cukrovinky, sladké nápoje a sladké mliečne výrobky, imunitu naozaj nepodporia," popísal serveru Lidovky.cz výživový poradca Martin Škába.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Telo potrebuje pre svoje fungovanie najmä vodu, vlákninu, bielkoviny a mastné kyseliny, teda tuky. To sú pre organizmus nevyhnutné živiny," vysvetlil Škába.

Hoci sacharidy nie sú pre telo nevyhnutné, napriek tomu väčšina populácie nakupuje najmä tento druh potravín, a ešte v značne nevhodnej podobe, ako je pečivo, ryža a cestoviny.

"Keď dlhodobo budete jesť len sacharidy a nie tuky, bielkoviny ani vlákninu, telo veľmi ochudobňujete. Dovolím si povedať, že tým jeho imunitu a vitalitu skôr podkopávate," varoval výživový poradca.

Dostatok vlákniny

U trvanlivých potravín odporúča Škába zamerať sa na tie, ktoré obsahujú dostatok vlákniny. Konzerva síce vydrží dlhšie ako cibuľa, ale aj tú môžete mať doma pomerne dlhý čas.

SkryťVypnúť reklamu

"Vláknina slúži ako základná makroživina dôležitá pre zdravie nášho črevného prostredia. A v črevách je centrum nášho imunitného systému. Ak teda chcem posilniť imunitu, odporúčam zvýšiť spotrebu zeleniny, najlepšie ako prílohu ku každému jedlu," uviedol Škába.

A pokračuje: "V chladnejšom období je najvhodnejšie tepelne upravená zelenina či teplá zeleninová polievka. Pokojne aj rozmixovaná, krémová.

Ak teda zvažujete, čím sa zásobiť, odporúčam nakúpiť hlboko zmrazenú zeleninu. A tiež cibuľu, cesnak, brokolicu a kel. Stačí mať len mraznička. U dospelého človeka by som odporučil skonzumovať 900 g zeleniny denne."

Kyslá kapusta a cesnak

Expert na výživu radia poobzerať sa aj po kvasenej zelenine - kyslej kapuste, pickles, kimchi.

SkryťVypnúť reklamu

"Kvasená zelenina je základom pre zdravé črevné prostredie, teda aj imunitu. Hľadal by som výrobky bez konzervantov a pridaného cukru. Tiež je možné si zaobstarať hlboko zmrazené ovocie, ako sú čučoriedky či maliny," doplnil Škába.

Bielkoviny a tuky

Pre ľudský organizmus je najstráviteľnejšie biele mäso (kačica, morka a kuracie - najlepšie z domácich chovov), ryby, vajcia a kvalitné syry.

"Z rýb by som rozhodne nezabúdal na sardinky. Pokojne aj tie v konzerve a najlepšie vo vlastnej šťave. To je úplná superpotravina z oblasti konzerv. Bravčové vo vlastnej šťave a iné mäsové konzervy neodporúčam. Naopak čo odporučiť chcem, je kvalitný natívny srvátkový či hráškový proteínový prášok; pridáva sa do polievok, omáčok, nátierok, je to skvelá náhrada mäsa, rýb a vajec," povedal serveru Lidovky.cz výživový poradca.

SkryťVypnúť reklamu

A ako na tuky? Ak chcete mať istotu, že vaše telo v čase prípadnej karantény nestráda, je dobré si vyrobiť kvalitné maslo, najlepšie ghí, pretože vydrží oveľa dlhšie ako klasické maslo.

V dostatočnom množstve možno nakúpiť do zásob aj kvalitný extra panenský olivový olej s aciditou najlepšie pod 0,2, masť, orechy - najlepšie mandle, makadamové orechy, vlašské orechy - a semienka, či už ľanové, chia, či tekvicové.

"Orechy a semienka sú tiež bohatými zdrojmi vlákniny, teda ak na ne daný jedinec nemá alergiu či ďalšiu intoleranciu," vysvetlil Škába.

Vyrazte do prírody

Imunitu skvele podporí aj korenie ako kurkuma, zázvor, bazalka, koriander, oregano či medvedí cesnak.

Veľkou výhodou medvedieho cesnaku je to, že rastie vo voľnej prírode; v našich zemepisných šírkach od marca do polovice mája. Hľadajte na vlhkých tienistých miestach.

SkryťVypnúť reklamu

Ale pozor na konvalinky - ich trsy oválnych zašpicatených listov sú tým medveďom na prvý pohľad dosť podobné. Pri bližšom pohľade už sa pár rozdielov nájde (nehľadiac na kvet sú listy konvaliniek z rubu lesklé, medvedí cesnak jednoznačne matný), najspoľahlivejším vodítkom je ale typická štipľavá vôňa.

"Veľmi kvalitná potravina je kakao. Ide o bohatý zdroj horčíka, ktorý má priaznivý vplyv na nervosvalové napätie a v období stresu je veľmi dôležitý. Obsahuje veľké množstvo antioxidantov, teda látok chrániacich telo a podporujúcich vitalitu," zmienil odborník na výživu.

Čo patrí na tanier?

"V dnešnej dobe je aj v supermarketoch úžasný výber kvalitných, trvanlivých potravín z oblasti sacharidových príloh - quinoa, proso, pohánka, hráškové cestoviny, cestoviny z červenej šošovice, amarant, zmesi na kaše, fazuľa, hrach, šošovica. Niektoré supermarkety majú aj kvalitné celozrnné ražné kváskové pečivo, ktoré si môžem doma zamraziť. Tieto prílohy sú určite vhodné, ale je potrebné si uvedomiť, že by mali byť max. 1/4 taniera.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšok je zelenina, oleje a tuky a kvalitné bielkoviny (mäso, ryby, vajcia, kvalitné syr)," vysvetľuje na koniec Škába, ako sa o telo postarať, tak aby sme mu v prípadnej karanténe neublížili.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články

          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Ilustračná fotografia.

          Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.


          TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

          V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.


          Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

          Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.


          SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

          Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.


          kW 25. apr
          SkryťZatvoriť reklamu