SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
KORONAVÍRUS

Koronavírus spôsobil v Austrálii paniku, ľudia vykupujú toaletný papier

Podporil ju aj zhorený kamión s toaletným papierom. Nie každý to však berie vážne: Utrite sa našimi novinami, nabáda jeden denník, ktorý nechal 8 strán bielych.

SYDNEY, TOKIO - Vo svete každý deň pribúdajú nové prípady ochorenia na nový koronavírus. Ich počet rastie geometrickým radom, a to vyvoláva strach.

Výsledkom je panika a nákupný ošiaľ. Ľudia po celom svete skupujú základné potraviny a hygienické produkty.

V niektorých ázijských krajinách a v Austrálii sa nedostatkovým tovarom číslo jedna stal toaletný papier.

Vo veľkých obchodoch v Austrálii obmedzili jeho predaj na jedno balenie na osobu. V Japonsku sú na verejných toaletách rolky priviazané k stene reťazami.

Skryť Vypnúť reklamu

V Hongkongu ozbrojení lupiči prepadli supermarket práve v čase, keď tam vykladali nové dodávky toaletného papiera. Z toaletného papiera sa tak prekvapujúco stal najžiadanejší tovar.

Aj ďalšie trvanlivé výrobky, vhodné na "budovanie zásob", vrátane dezinfekčných prostriedkov, vreckoviek či potravín, ako sú ryža a cestoviny, patria medzi tzv. top nákupné položky.

Ale obyčajný toaletný papier pred nimi s náskokom vedie. Obrázky prázdnych regálov zaplavili sociálne siete.

Psychológovia tvrdia, že hromadenie je prirodzená reakcia ľudí v čase veľkých obáv a úzkosti. Túžba zabezpečiť si dostatočné zásoby základných produktov, a to vrátane toaletného papiera, tak pre nich nie je príliš veľkým prekvapením.

Fotografie preplnených nákupných vozíkov a prázdnych regálov tento týždeň ovládli aj titulné strany novín a časopisov v mnohých krajinách Ázie. V Austrálii musela spory v obchodoch urovnávať polícia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Bol to zlý a divoký týždeň. Všetci s údivom sledujeme, čo sa deje," povedal Simon Griffiths, spoluzakladateľ sociálneho podniku Who Gives A Crap, ktorý predáva recyklovaný toaletný papier a polovicu zisku dáva na charitatívne účely.

Spoločnosť musela v stredu (4. 3.) zastaviť predaj aj nové objednávky, keďže jej odbyt v predchádzajúcom dni vyskočil o 1100 %.

Paniku podporil aj zhorený kamión s toaletným papierom

Na predmestí austrálskeho mesta Brisbane v stredu horel kamión prevážajúci náklad toaletného papiera, čo medzi tamojšími obyvateľmi ešte viac podnietilo strach z možného nedostatku tohto hygienického produktu.

Pri požiari zhoreli tisíce roličiek toaletného papiera, vodič vyviazol bez zranení. Časť nákladu sa však podarilo zachrániť - podľa hasičov približne polovicu, píše server idnes.cz.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj tak sa však správa dostala na titulné stránky austrálskych médií, čo podľa agentúry Reuters viedlo k zvýšeniu paniky medzi Austrálčanmi.

Obyvateľov sa už pokúsil upokojiť tiež premiér Scott Morrison, ktorý spoluobčanov uistil o nenarušenom zásobovaní touto dôležitou hygienickou pomôckou.

Zároveň ich vyzval, aby produkt zbytočne nehromadili.

Profesorka marketingu Jana Bowdenová z Macquarieovy univerzity v Sydney k výzvam úradov poznamenala, že takéto vyhlásenia vlády aj obmedzenie predaja v kritických momentoch naopak len paniku priživujú.

Utrite sa našimi novinami, nabáda denník

Nie každý však situáciu berie vážne. Napríklad denník Northern Territory News, ktorý je známy tým, že si z neľahkých tém často robí žarty, vo štvrtkovom vydaní ponechal osem prázdnych strán. K nim poznamenal, že ich dáva k dispozícii čitateľom ako riešenie toaletnej krízy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Došiel vám toaleťák? NT News na vás záleží," mohli si vo štvrtok na titulnej strane prečítať jeho čitatelia.

Na konci vydania potom našli špeciálnu osemstranovú prílohu, pripravenú na pozdĺžne rezanie ako toaletný papier.

"Môžete ju využiť v prípade núdze," stojí v denníku.

Obavy majú aj Japonci

V Japonsku spustilo ministerstvo hospodárstva reklamnú kampaň na upokojenie situácie. Na svojom účte na sociálnej sieti Twitter začalo na dennej báze zverejňovať fotografie z vykladania nových dodávok toaletného papiera v obchodoch.

"Chceli sme poslať spotrebiteľom správu, aby pochopili, že zásoby prichádzajú," uviedol hovorca ministerstva Jasušhi Nozawa.

Nie je to prvýkrát, čo Japonsko podľahlo horúčke "toaletného papiera". Počas globálnej ropnej krízy v roku 1973 sa v niektorých obchodoch vyskytli dokonca násilnosti, keď sa ľudia snažili zásobiť sa týmto produktom.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa odborníkov v dnešných časoch zohrávajú hlavnú úlohu pri šírení nákupnej paniky sociálne médiá.

Japonská sieť supermarketov Aeon sa po náročnom týždni uchýlila k tomu, že na vybraných a najviditeľnejších miestach naskladala 12-kusové balenia toaletného papiera do veľkých "veží", aby upokojila zákazníkov a ukázala im, že ho má dosť pre všetkých.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zahraničie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Názory

Václav Klaus: Hra so štatistikami, ktorá nikdy neskončí

Je banálne hovoriť, že liečenie nesmie byť svojimi dôsledkami horšie ako sama choroba. Vždy ide o niečo za niečo. Nesprávajme sa tak, ako by to bolo buď - alebo.

Václav Klaus.
Slovensko

Prezident lekárskej komory vyzýva Naďa, aby sa mu ospravedlnil

Kollár tvrdí, že za žiadny svoj ani iný biznis neloboval a ministra vyzýva, aby svoje tvrdenia preukázal.

Prezident Slovenskej lekárskej komory Marian Kollár.
Európska únia

Európski lídri reagujú na útok nožom v Nice. Macron vyhlásil, že Francúzsko sa svojich hodnôt nevzdá

"Všetci v Európe pociťujeme túto bolesť. Je našou povinnosťou sa spoločne postaviť proti násiliu a proti tým, ktorí sa snažia podnecovať a šíriť nenávisť," uviedol predseda Európskeho parlamentu.

Dejisko útoku, Katedrále Notre-Dame v Nice.
Slovensko

Čaputová zdôraznila dôležitosť komunikácie v rámci pandémie

V súvislosti s opatreniami za kľúčové označila dobré a kvalitné trasovanie - vyhľadávanie kontaktov - a vyčlenenie príslušného množstva kapacít na túto oblasť.

Prezidentka SR Zuzana Čapútová.