SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Veľkonočný nákup vyjde štvorčlennú rodinu o 13 percent viac ako vlani

Počas karantény sme už na potraviny minuli vyše 100 miliónov eur, o 50 percent viac ako vlani. Suvisí to aj so zatvorenými reštauráciami.

BRATISLAVA - Tohtoročné veľkonočné nákupy budú pre Slovákov drahšie.

Ako uviedla analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková, s rastúcimi cenami niektorých druhov potravín vyjde priemernú štvorčlennú rodinu na Slovensku veľkonočný nákup o zhruba 13 % viac ako vlani.

Za základný veľkonočný nákup zložený z dvadsiatich rôznych položiek zaplatíme podľa posledných dostupných údajov Štatistického úradu SR v obchode 46,81 eura.

Kým slovenské domácnosti tento rok ušetria pri mliečnych výrobkoch, priplatia si podľa Buchlákovej napríklad za jablká, a to až o 14,5 %, ako aj za bravčové výrobky, ktoré medziročne zdraželi najviac.

SkryťVypnúť reklamu

"Podpísal sa pod to africký mor ošípaných, ktorý zdecimoval farmy po celom svete a zvýšil dopyt po bravčovom mäse z Európy, pričom spotrebitelia rastúce ceny bravčoviny pociťujú už od minulého roka," povedala Lenka Buchláková.

Drahšie sú napríklad v medziročnom porovnaní aj vajcia, a to o 5,6 %, polohrubá múka o 6,5 %, či šunková saláma o 15 %.

Naopak, výrazne zlacnel tvaroh, a to o 18,7 %, maslo o 8,5 % či zemiaky o 11 %.

Na svetových trhoch sa ceny cukru dostali najvyššie za posledné tri roky.

"Dôvodom je výrazné zníženie produkcie cukru v Indii, ktorá je najväčší svetový producent cukru. Kilo kryštálového cukru sa u nás predáva v priemere za 0,74 eur, čo je medziročný rast o vyše sedem percent," doplnila Buchláková.

Ceny potravín ovplyvňuje podľa analytičky najmä úroda, ktorá je závislá od počasia, náklady na prácu, ako príplatky za prácu v noci, cez víkend a cez sviatky, spracovanie surovín či prepravné a iné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Všeobecne platí, že slabšia úroda znamená následne vyššie ceny.

Obchodníci tradične pred Veľkou nocou ponúkajú zľavy najmä na základné druhy potravín. Akciové ceny sú napríklad pri mlieku, cukre či múke.

Tento rok sa podľa analytičky očakáva aj vzhľadom na súčasnú situáciu výraznejšie predzásobovanie potravinami.

Počas karantény sme už na potraviny minuli vyše 100 miliónov eur

Slováci v posledných týždňoch vo veľkom nakupujú potraviny, predovšetkým trvanlivé. Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža.

Podľa aktuálnych údajov Slovenskej sporiteľne sa nákup v potravinách zvýšil počas karantény v medziročnom porovnaní o 56 %.

V prípade nákupu potravín cez internet zaznamenávame až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.

SkryťVypnúť reklamu

Počas trojtýždňovej karantény, teda v sledovanom období od 5. do 31. marca sme v kamenných predajniach potravín minuli približne 108 miliónov eur, pričom v počte transakcií ide o 44-percentný medziročný nárast (1,1 milióna transakcií) a v objeme nákupov hovoríme o 56 % náraste.

V porovnaní s predkaranténnym obdobím ide v objeme o 17- percentný nárast. Priemerná výška nákupu v obchode bola v hodnote 18 eur, v prípade online nákupov až 61 eur.

Významným faktorom je aj to, že už tri týždne máme na Slovensku zatvorené reštaurácie a stravovacie zariadenia.

„Množstvo zamestnancov sa na Slovensku stravovalo v závodných jedálňach a fastfoodoch. Keďže mnohí v tomto období zostali doma, varia si a stravujú sa z toho, čo si nakúpia. Kým vlani ešte pre vyše dve tretiny Slovákov bolo nepredstaviteľné, aby si potraviny objednávali online, dnes vidíme, že počas troch týždňov sme minuli na tieto nákupy vyše milión eur,“ povedala Lenka Buchláková.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazne vysoké nárasty zaznamenávame aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov sme minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17- miliónov eur, ide o 61 % nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše dvoch miliónov eur, čo je medziročný 84-percentný nárast.

Ak to porovnávame s obdobím od 3. do 29. februára, sledujeme 10 % nárast v kamenných obchodoch, online je to až 47- percentný nárast. Priemerná cena jedného nákupu v kamennom obchode bola vo výške takmer 16 eur, v online obchodoch až 49 eur.

V objeme a počte transakcií očakávame aj v nasledujúcom období výrazne nárasty.

„Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami. V takomto prípade by nárasty objemu a počtu transakcií v kamenných predajniach stúpli medziročne o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %, pričom je riziko, že práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov,“ povedala Buchláková.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazné nárasty by zaznamenali aj drogérie, kde sa očakáva vyše 50- percentný nárast.

Slováci ukázali už za vlaňajšok, že sa výrazne predzásobujú, najmä pred štátnymi sviatkami, kedy sú u nás obchody podľa zákona zatvorené. „Týždeň pred Veľkou nocou očakávame najvýraznejší nárast tržieb v segmente potravín. Vlani minuli deň pred Veľkým piatkom vyše 6 miliónov eur a urobili 237-tisíc transakcií. Takmer štvrtinové nárasty v počte a objeme transakcií sú citeľné naprieč všetkými štátnymi sviatkami. Tento rok budú tržby o to výraznejšie, že nebude možná tzv. cezhraničná nákupná turistika,“ skomentovala Buchláková. Očakávaný medziročný nárast tržieb sa v potravinárskom segmente v tomto období očakáva na úrovni 45 %.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. „Štúdia ukázala zaujímavý fenomén a to, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Na obavy z prípadného zastavenia zásobovania v tejto chvíli nie sú žiadne dôvody, nakoľko ani v jednej krajine postihnutej koronavírusom sa nezastavili dodávky základných potravín či iných výrobkov. Ak náhodou nie sú v obchode, obchodníci ich postupne všetky naskladňujú. Pri enormnom záujme ľudí to však vzhľadom na logistiku niekedy trvá dlhšie,“ doplnila Buchláková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články

          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Neprehliadnite tiež

          Ilustračná fotografia.

          Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.


          TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

          V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.


          Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

          Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.


          SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

          Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.


          kW 25. apr
          SkryťZatvoriť reklamu