SME
Utorok, 29. september, 2020 | Meniny má Michal, MichaelaKrížovkyKrížovky
SLOVENSKO

Veľkonočný nákup vyjde štvorčlennú rodinu o 13 percent viac ako vlani

Počas karantény sme už na potraviny minuli vyše 100 miliónov eur, o 50 percent viac ako vlani. Suvisí to aj so zatvorenými reštauráciami.

BRATISLAVA - Tohtoročné veľkonočné nákupy budú pre Slovákov drahšie.

Ako uviedla analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková, s rastúcimi cenami niektorých druhov potravín vyjde priemernú štvorčlennú rodinu na Slovensku veľkonočný nákup o zhruba 13 % viac ako vlani.

Za základný veľkonočný nákup zložený z dvadsiatich rôznych položiek zaplatíme podľa posledných dostupných údajov Štatistického úradu SR v obchode 46,81 eura.

Kým slovenské domácnosti tento rok ušetria pri mliečnych výrobkoch, priplatia si podľa Buchlákovej napríklad za jablká, a to až o 14,5 %, ako aj za bravčové výrobky, ktoré medziročne zdraželi najviac.

Skryť Vypnúť reklamu

"Podpísal sa pod to africký mor ošípaných, ktorý zdecimoval farmy po celom svete a zvýšil dopyt po bravčovom mäse z Európy, pričom spotrebitelia rastúce ceny bravčoviny pociťujú už od minulého roka," povedala Lenka Buchláková.

Drahšie sú napríklad v medziročnom porovnaní aj vajcia, a to o 5,6 %, polohrubá múka o 6,5 %, či šunková saláma o 15 %.

Naopak, výrazne zlacnel tvaroh, a to o 18,7 %, maslo o 8,5 % či zemiaky o 11 %.

Na svetových trhoch sa ceny cukru dostali najvyššie za posledné tri roky.

"Dôvodom je výrazné zníženie produkcie cukru v Indii, ktorá je najväčší svetový producent cukru. Kilo kryštálového cukru sa u nás predáva v priemere za 0,74 eur, čo je medziročný rast o vyše sedem percent," doplnila Buchláková.

Ceny potravín ovplyvňuje podľa analytičky najmä úroda, ktorá je závislá od počasia, náklady na prácu, ako príplatky za prácu v noci, cez víkend a cez sviatky, spracovanie surovín či prepravné a iné náklady.

Skryť Vypnúť reklamu

Všeobecne platí, že slabšia úroda znamená následne vyššie ceny.

Obchodníci tradične pred Veľkou nocou ponúkajú zľavy najmä na základné druhy potravín. Akciové ceny sú napríklad pri mlieku, cukre či múke.

Tento rok sa podľa analytičky očakáva aj vzhľadom na súčasnú situáciu výraznejšie predzásobovanie potravinami.

Počas karantény sme už na potraviny minuli vyše 100 miliónov eur

Slováci v posledných týždňoch vo veľkom nakupujú potraviny, predovšetkým trvanlivé. Z regálov mizne najmä múka, cestoviny či ryža.

Podľa aktuálnych údajov Slovenskej sporiteľne sa nákup v potravinách zvýšil počas karantény v medziročnom porovnaní o 56 %.

V prípade nákupu potravín cez internet zaznamenávame až 123-percentný nárast. Dôvodom enormného nákupného apetítu je nielen predzásobovanie, ale napríklad aj nadobudnutie pocitu kontroly a istoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Počas trojtýždňovej karantény, teda v sledovanom období od 5. do 31. marca sme v kamenných predajniach potravín minuli približne 108 miliónov eur, pričom v počte transakcií ide o 44-percentný medziročný nárast (1,1 milióna transakcií) a v objeme nákupov hovoríme o 56 % náraste.

V porovnaní s predkaranténnym obdobím ide v objeme o 17- percentný nárast. Priemerná výška nákupu v obchode bola v hodnote 18 eur, v prípade online nákupov až 61 eur.

Významným faktorom je aj to, že už tri týždne máme na Slovensku zatvorené reštaurácie a stravovacie zariadenia.

„Množstvo zamestnancov sa na Slovensku stravovalo v závodných jedálňach a fastfoodoch. Keďže mnohí v tomto období zostali doma, varia si a stravujú sa z toho, čo si nakúpia. Kým vlani ešte pre vyše dve tretiny Slovákov bolo nepredstaviteľné, aby si potraviny objednávali online, dnes vidíme, že počas troch týždňov sme minuli na tieto nákupy vyše milión eur,“ povedala Lenka Buchláková.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrazne vysoké nárasty zaznamenávame aj v prípade nákupu drogérie. Počas troch týždňov sme minuli na nákup čistiacich prostriedkov, toaletného papiera či pracích práškov viac ako 17- miliónov eur, ide o 61 % nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

Cez internet sme si objednali počas marca drogériu v hodnote vyše dvoch miliónov eur, čo je medziročný 84-percentný nárast.

Ak to porovnávame s obdobím od 3. do 29. februára, sledujeme 10 % nárast v kamenných obchodoch, online je to až 47- percentný nárast. Priemerná cena jedného nákupu v kamennom obchode bola vo výške takmer 16 eur, v online obchodoch až 49 eur.

V objeme a počte transakcií očakávame aj v nasledujúcom období výrazne nárasty.

„Najväčšiu žatvu pre obchodníkov v potravinárskom sektore očakávame v prípade, že vláda pristúpi k tzv. vypnutiu krajiny, teda blackoutu, čo by znamenalo výrazne predzásobenie ľudí potravinami. V takomto prípade by nárasty objemu a počtu transakcií v kamenných predajniach stúpli medziročne o vyše 80 %, v prípade online nákupov by sme sa dostali cez 150 %, pričom je riziko, že práve internetové obchody by nestíhali pokryť záujem spotrebiteľov,“ povedala Buchláková.

Skryť Vypnúť reklamu

Výrazné nárasty by zaznamenali aj drogérie, kde sa očakáva vyše 50- percentný nárast.

Slováci ukázali už za vlaňajšok, že sa výrazne predzásobujú, najmä pred štátnymi sviatkami, kedy sú u nás obchody podľa zákona zatvorené. „Týždeň pred Veľkou nocou očakávame najvýraznejší nárast tržieb v segmente potravín. Vlani minuli deň pred Veľkým piatkom vyše 6 miliónov eur a urobili 237-tisíc transakcií. Takmer štvrtinové nárasty v počte a objeme transakcií sú citeľné naprieč všetkými štátnymi sviatkami. Tento rok budú tržby o to výraznejšie, že nebude možná tzv. cezhraničná nákupná turistika,“ skomentovala Buchláková. Očakávaný medziročný nárast tržieb sa v potravinárskom segmente v tomto období očakáva na úrovni 45 %.

Podľa štúdie Svetového ekonomického fóra sa práve v krízových situáciách zvyšuje nákup základných potravín, ktoré potrebujeme k prežitiu. „Štúdia ukázala zaujímavý fenomén a to, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktorú nadobúdajú práve plnými špajzami. Na obavy z prípadného zastavenia zásobovania v tejto chvíli nie sú žiadne dôvody, nakoľko ani v jednej krajine postihnutej koronavírusom sa nezastavili dodávky základných potravín či iných výrobkov. Ak náhodou nie sú v obchode, obchodníci ich postupne všetky naskladňujú. Pri enormnom záujme ľudí to však vzhľadom na logistiku niekedy trvá dlhšie,“ doplnila Buchláková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Európska únia

Moslimovia sa smú klaňať k Mekke počas pracovnej doby, rozhodol švédsky súd

Súd v Malmö tým zrušil rozhodnutie rady mesta Bromölla, ktorá vlani modlitby počas práce výslovne zakázala. Zákaz bol mierený na všetky vyznania, obmedzoval však predovšetkým ortodoxných moslimov, ktorí sa modlia na koberčeku až päťkrát za deň.

Modlitba väzňov podozrivých zo spolupráce s Talibanom.
Slovensko

Od októbra výrazne sprísnime opatrenia. Krízový štáb navrhuje aj vyhlásenie núdzového stavu

Športové, kultúrne, spoločenské, ale aj cirkevné podujatia budú zakázané. Obmedzia sa počty ľudí v obchodoch. Rúška na školách pokračujú, znovu sa zavedú v exteriéri, ak je odstup menší ako dva metre.

Predseda vlády Igor Matovič (OĽaNO) a hlavný hygienik Ján Mikas.
Slovensko

Sme rodina, SaS a Za ľudí podporujú úpravu trestov pri držbe marihuany, pre OĽaNO to nie je témou

Tému dekriminalizácie marihuany otvorila europoslankyňa Nicholsonová. Čaputová sa vyjadrila, že otvorenie diskusie na túto tému podporuje.

(ilustračné foto)
Slovensko

Vulgarizmy nepatria do úst poslancov, ministrov ani premiéra, myslí si politológ

Blaha najprv v pléne označil Matovičovu manželku za „bielu kobylu", premiér zas hovoril o tom, že Blaha mydlil barana. Blaha sa neskôr ospravedlnil.

Ľuboš Blaha počas hodiny otázok.