SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
NÁZORY

Marian Kechlibar: Malá odbočka k letu draka

V sobotu po prvýkrát odštartovala nová kozmická loď s ľuďmi. Zaslúži si to rýchly komentár, prečo je tento let prelomový.

Vizualizácia odpojenia kapsule Crew Dragon od rakety Falcon 9.Vizualizácia odpojenia kapsule Crew Dragon od rakety Falcon 9. (Zdroj: SpaceX)

Priaznivci letov do vesmíru mali v sobotu veľký deň. Počasie na brehoch Floridy sa trochu umúdrilo a umožnilo štart novej lode Dragon 2 aj s dvojčlenné posádkou.

Sledoval som prípravy k štartu na online kanála SpaceX. Obaja astronauti, páni okolo päťdesiatky, sa usmievali ako chlapci, ktorým bolo práve sľúbené lízatko a jazda na kolotoči.

Tiež by som sa usmieval. Toto je to pravé dobrodružstvo, píše Marian Kechlibar v článku uverejnenom na jeho webe kechlibar.net.

Z geopolitického hľadiska nastala pre kozmické lety doba zasľúbená, pretože tu znovu máme nejaké súperenie veľmocí o svetovú dominanciu, čo silne podnecuje technologické závody.

Skryť Vypnúť reklamu

V modernej dobe sa vždy oplatilo mať prevahu v nejakej technike, ktorá umožňuje diaľkovú projekciu sily - na začiatku 20. storočia to boli veľké lode (dreadnoughty), neskôr lietadlá a prvé rakety, ešte také, ktoré neboli schopné dosiahnuť obežnú dráhu.

Dnes to najskôr bude vesmír. Nejde iba o klasickú špionáž a zbrane, ale aj o šírenie informácií, pretože tieto súboje veľkých štátov majú vždy nejakú informačnú rovinu.

Západný svet si snáď podrží nejakú slobodu slova a tlače (aj keď za to budeme musieť bojovať).

Preniknúť naopak informačne dovnútra Číny bude oveľa ťažšie, ale práve prevaha na obežnej dráhe by k tomu mohla byť užitočná.

Z vesmíru sa dá vysielať všeličo, vrátane kritických až podvratných správ, a súčasné čínske vedenie je kontrolou nad informáciami natoľko posadnuté, že tým ukazuje svoju Achillovu pätu.

Skryť Vypnúť reklamu

Americký kozmický program v uplynulých rokoch takmer odumrel na prílišnú byrokraciu a nedostatok chuti podstupovať nejaké ďalšie riziko.

Najlepšie na tom bol sektor kozmických sond vysielaných k planétam, asteroidov a kométam; tam nejde o ľudské životy a vedci sú hraví a vynaliezaví už z podstaty.

Najhoršie na tom boli veľké projekty ako Constellation a SLS, ktorých vývoj zabehol do desiatok miliárd dolárov ešte predtým, ako vzlietol prvý prototyp.

Jeden čas to vyzeralo, že kombinácia politického mikromanagementu, stabilných peňazotokov k veľkým firmám ako Boeing či Northrop Grumman a prílišného "držania sa pri stene" tú NASA buď úplne zabije, alebo - a to skôr - ju ponechá v akomsi položivom stave, keď to bude agentúra veľmi drahá, z vojenských dôvodov síce nerozbitná, ale zároveň nie príliš efektívna.

Skryť Vypnúť reklamu

No, zdá sa, že tento scenár bol odvrátený, a to práve tým, že si vo Washingtone uvedomili, že musia pustiť časť kontroly z ruky.

Jedným z problémov predchádzajúceho stavu bola neustála snaha úradníkov dohliadať na každý detail každého procesu. Bol to pochopiteľný dôsledok dvoch havárií raketoplánov, ktoré stáli celkom 14 životov.

Ale zároveň sa týmto spôsobom zabije akákoľvek inovácia.

Po fórach, kde sa stretávajú priaznivci kozmonautiky, koluje neoveriteľná historka. Znie takto: keď sa firma SpaceX pustila do práce na lodi Dragon 2, vyjadrila NASA želanie nasadiť im do výroby nejakých 300 trvalo prítomných inšpektorov.

Zo SpaceX vraj odpovedali, že traja by mali stačiť. Nakoniec sa dohodli na tridsiatich.

Na internete vždy stretnete zatrpknutých ľudí, ktorí pociťujú potrebu zhodiť akýkoľvek výkon, ktorého niekto dosiahol. (Túto povahu im naozaj nezávidím.) Aj okolo včerajšieho letu Draka sa ich vyrojilo viac než dosť a ich hlavnou argumentačnou líniou je, že s ľuďmi sa lietalo už predtým, tak čo že sa vlastne oslavuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Nuž, dôvody sú tieto:

a) tá loď je úplne nová, a to aj dizajnovo, nielen dátumom výroby. Nejde len o opatrné vylepšovanie starých modelov, ako sú Sojuzy alebo raketoplány, ale o stroj, ktorý je od samého začiatku postavený na súčasných technológiách.

K tomu bol už najvyšší čas. Ona tá moderná technika má síce taky svoje problémy (napríklad pochytanie softvérových chýb požiera čoraz významnejšiu časť času strávenú vývojom), ale lietať donekonečna na strojoch, ktoré skonštruovali ešte naši dedovia, bolo trochu ubíjajúce. A drahé, čím sa dostávame k druhému bodu:

b) ako nosná rakety Falcon, tak kozmická loď Dragon vyšli na relatívne málo peňazí, čiastočne boli financované zo súkromných prostriedkov a ich prevádzka by mal byť o dosť ekonomickejšie ako predtým - čo znamená možnosť lietať ďaleko, ďaleko častejšie, než sme boli zvyknutí.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa NY Post dostala SpaceX za uplynulé desaťročie zo štátnych peňazí celkovo 3,1 miliardy dolárov, čo sú v porovnaní s predchádzajúcimi kozmickými projektmi vyslovené drobné.

Mesačný projekt Apollo by pri započítaní inflácie vyšiel asi na 150 miliárd dnešných dolárov a štyridsať rokov prevádzky raketoplánov na 209 miliárd dolárov.

Samozrejme sa tie tri projekty nedajú úplne jednoducho porovnať, každý mal iné ciele; ale ročné náklady sa porovnať dajú a z nich vyplýva, že lety na Falcon sú ako pre daňovníka, tak aj pre väčších súkromných zákazníkov cenovo znesiteľné, kdežto Apollo či raketoplán predstavovali veľký a dosť možno neudržateľný luxus aj pre federálnu kasu USA.

No, a cena je pritom absolútne kritický faktor pre ďalší rozvoj. S drahými hračkami sa nutne bude hrať len pár najbohatších chalanov na pieskovisku.

Skryť Vypnúť reklamu

Čím cenovo dostupnejšia sa tá technológia stane, tým viac sa bude rozvíjať, až bude jedného dňa samozrejmou súčasťou nášho sveta.

Takýto vývoj od supertechnológie k všadeprítomnému javu už sme v posledných desaťročiach zažili a zmenil nám život.

Keby počítače naveky zostali vo veľkých klimatizovaných sálach a na ich prevádzkovanie by boli potrebné celé tímy, tak by ste teraz, well, určite čítali niečo úplne iné. Aj politika alebo spravodajstvo by vyzerali úplne inak.

Dúfam, že kozmická technológia časom zľudovie podobným spôsobom, a že včerajší štart Draka predstavoval malý krok k tomuto cieľu.

Ten šípkový zámok v podobe veľkých štátnych agentúr potreboval trochu prebudiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Názory

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Slovensko

Ľudia, ktorí sa zúčastnia na testovaní a budú negatívni, môžu žiť od pondelka relatívne slobodne

Vláda schválila predĺženie zákazu vychádzania od pondelka 2. novembra do nedele 8. novembra, a to od 5:00 do 1:00 nasledujúceho dňa.

Premiér Igor Matovič.
Slovensko

Na testovanie na hraniciach potrebujeme tritisíc policajtov, odkázal Matovič Sulíkovi

Citlivosť antigénových testov je oproti očakávaniam dvojnásobná, povedal premiér. Až 44 percent pacientov, ktorí nemali žiadne príznaky, zachytil aj tento test.

Preedseda vlády Igor Matovič (OĽaNO).
Slovensko

Policajti budú kontrolovať certifikáty a povinnú karanténu náhodne, ale aj cielene

„Stále platí povinnosť, že keď niekto chce ísť do práce po testovaní, bude sa musieť preukázať negatívnym testom,” uviedol Mikulec s tým, že to tak bude aj v prípade obchodov a prevádzok.

Minister vnútra Roman Mikulec.
Slovensko

Počet pozitívne testovaných stúpol o 2 887 osôb

Ukončených vyšetrení bolo 14 642. Pomer nakazených k testovaným bol 20-percentný.

Odberné miesto na nový koronavírus.