SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky
SLOVENSKO

Za nehodu lietadla An-24 mohlo pravdepodobne zlyhanie posádky lietadla

Ministerstvo obrany odtajnilo správu o vyšetrovaní pádu lietadla z roku 2006, pri ktorom zahynulo 42 ľudí vracajúcich sa z misie v Kosove.

Trosky havarovaného slovesnkého vojenského lietadla.Trosky havarovaného slovesnkého vojenského lietadla. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA - Hlavnou príčinou nehody lietadla An-24 v roku 2006 pri maďarskej obci Hejce, pri ktorej zahynulo 42 vojakov a civilov, bolo pravdepodobne zlyhanie pilotov a letovoda.

Zo záverov odbornej komisie, ktorá nehodu vyšetrovala, vyplýva, že posádka pri priblížení na pristátie nevyužila prístrojové vybavenie a vykonali výlučne vizuálny spôsob priblíženia.

Dostatočne nevyhodnotila svoju výšku a nedodržala bezpečnú výšku lietadla nad terénom.

Analýza technického stavu lietadla An-24 zároveň nepotvrdila zlyhanie techniky lietadla.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo obrany Slovenskej republiky odtajnilo správu z vyšetrovania nehody vojenského lietadla a zverejnilo ju na svojej internetovej stránke.

Vzhľadom na dobré podmienky klesali piloti na okruhovú výšku letiska 725 metrov nad morom, „pričom pravdepodobne podcenili výšku terénu pod lietadlom a v jeho bezprostrednej blízkosti. Táto výška vrátane výšky okolitých stromov bola okolo 770 metrov nad morom,“ uvádza sa správe.

Kapitán lietadla pred začiatkom klesania nenastavil takzvanú výšku rozhodnutia, teda nebezpečnú výšku na rádiovýškomere „pravdepodobne preto, že zvuková signalizácia po modernizácii lietadla signalizovala pokles pod nastavenú výšku nepretržite, až do pristátia, čo rušivo pôsobilo na rádiokorešpondenciu i na všetkých členov posádky“.

Ako ďalej informuje správa o nehode, z poslednej komunikácie posádky, ako aj zistení súdneho lekára, posádka lietadla si zrejme nebola vedomá nebezpečnej situácie až do nárazu lietadla do kopca Borsó.

Skryť Vypnúť reklamu

Lekárska pitva a biochemické vyšetrenia nasvedčujú tomu, že pilot a posádka pred stretom s lesným porastom pravdepodobne neriešili žiadnu nebezpečnú situáciu, ktorá by mohla byt dôsledkom zlyhania lietadlových systémov.

„Naopak, zo záznamov radarovej informácie, rádiovej korešpondencie aj záznamu parametrov letu z FDR (Flight data recorder) je zrejmé, že lietadlo klesalo plynulo bez prerušenia z výšky 3050 metrov až do stretu s terénom,“ vysvetľuje správa s tým, že vertikálna rýchlosť klesania bola 9-10 metrov za sekundu, pričom by stačilo priemerné klesanie 5-6 metrov za sekundu.

„Dôvodom pre túto nezvyčajne vysokú vertikálnu rýchlosť klesania mohla byť obava pilota o včasnosť sklesania na potrebnú výšku do FAF (final approach fix), teda 762 metrov, a zároveň potreba zbrzdiť lietadlo na potrebnú rýchlosť,“ píše sa v odtajnenej správe o havárii lietadla.

Podľa vyšetrovania mohla mať nezanedbateľnú rolu pri nehode takzvaná Kraftova ilúzia čiernej diery.

Skryť Vypnúť reklamu

„Ak posádka podľahne tejto ilúzii, môže reagovať predčasným klesaním pred priblížením, to znamená, že pilotovi sa môže zdať, že výška letu nezodpovedá vnímanej situácii, je príliš vysoko a preto klesá, aby ju znížil. Vzhľadom na absenciu záznamu komunikácie medzi členmi posádky nie je možné vyhodnotiť správnosť činnosti letovoda v tomto prípade,“ uvádza správa.

K havárii vojenského špeciálu An-24 došlo 19. januára 2006 na vrchu Borsó pri maďarskej obci Hejce.

Zomrelo pri nej 42 slovenských vojakov a civilov vracajúcich sa z Kosova z misie KFOR.

Leteckú nehodu prežil jeden vojak nadporučík Martin Farkaš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Slovensko

Prípadný lockdown by mohol mať katastrofické následky

Lockdown by podľa premiéra Matoviča trval minimálne tri týždne a denné škody by boli vo výške 80 až 100 miliónov eur.

Premiér Igor Matovič po stredajšom rokovaní vlády.
Slovensko

Otestovať sa budete môcť na ľubovoľnom mieste

Preukázať sa bude treba občianskym preukazom i preukazom poistenca.

Slovensko

Na hraniciach sa začne testovať po prvom kole celoplošného testovania

Podľa ministra Naďa začína byť situácia v nemocniciach veľmi zlá.

Na snímke minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO) počas brífingu s novinármi po skončení 45. schôdze vlády SR 21. októbra 2020 v Bratislave.
Slovensko

Na Slovensku v utorok pribudlo 2202 prípadov COVID-19

Otestovali 13.832 ľudí. Takmer polovica nových prípadov je v dvoch krajoch.

Ilustračná fotografia.