SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky
ZAHRANIČIE

S požiarmi elektromobilov budú patálie, vzniká pri nich veľa jedov

Záver testu švajčiarskych expertov prekvapil.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Bernhard Geisler, feuerwerh.tirol)

Čo sa stane, keď v tuneli alebo v podzemnej garáži vzplanie elektromobil?

Touto otázkou sa zaoberali výskumníci zo švajčiarskeho Laboratóriá pre výskum materiálov a technológií EMPA financovaného švajčiarskym cestným úradom Astra.

Test podľa oznámenia EMPA prebehol už v decembri minulého roka, píše server idnes.cz.

"Experiment bol vykonaný predovšetkým s ohľadom na súkromných ​​a verejných prevádzkovateľov malých aj veľkých podzemných garáží alebo parkovacích domov," uviedol projektový riaditeľ Lars Derek Mellert zo spoločnosti Amstein + Walthert Progress AG.

Skryť Vypnúť reklamu

"Tieto podzemné stavby sú stále častejšie využívané aj elektromobilmi. A prevádzkovatelia si kladú otázku: Čo robiť, keď takéto auto vzplanie? Aké zdravotné nebezpečenstvo hrozí zamestnancom? Aký vplyv môže mať taký požiar na prevádzku môjho zariadenia? " komentuje Mellert.

Tri scenáre požiaru

Aby získali odpovede na tieto otázky, zapálili švajčiarski vedci spoločne s odborníkom na bezpečnosť cestných tunelov Mellertom batérie z elektromobilov v pokusnej štôlni. V rámci troch testov analyzovali rozloženie splodín a sadzí, ale aj chemických usadenín vo vode použitej na hasenie.

Testoval sa nielen stav zariadenia, ktoré veľkosťou zodpovedá podzemnej garáži s rozlohou takmer 800 štvorcových metrov, bol vykonaný aj rozbor vody použitej na hasenie.

Skryť Vypnúť reklamu

V treťom teste skúmali stav vetracieho zariadenia, predovšetkým zisťovali, do akej miery sa sa v jeho vedení usadzujú škodlivé substancie.

Vo všetkých troch scenároch použili vedci 32kWh batériu, ktorá je porovnateľná s batériou pre malý elektromobil; na účely pokusu však pracovali len s osminou kapacity, teda štyrmi kilowatthodinami (to je asi tretina polovica obvyklej kapacity akumulátora u plug-in hybridov).

Horiace elektromobily nie sú nebezpečnejšie ako ostatné

Výsledok testu: Horiaci elektromobil v tuneli nie je, čo sa týka vzniku a rozvoja vysokých teplôt, nebezpečnejší ako vozidlo s konvenčným pohonom, zhŕňajú bádatelia.

"Emisie škodlivín z požiaru vozidla sú vždy nebezpečné a za istých okolností smrteľné," uvádza sa v záverečnej správe.

Skryť Vypnúť reklamu

Úplne nezávisle na forme pohonu alebo na druhu úložisko energie musia pri požiari vozidla v uzavretom priestore všetci pokiaľ možno čo najrýchlejšie opustiť nebezpečnú zónu.

Aj koncentrácia silne leptavej toxickej kyseliny, ktorá je často považovaná za mimoriadne veľké nebezpečenstvo v súvislosti s horiacou batériou, zostala pri všetkých troch pokusoch pod kritickou hranicou.

Rovnako odvetrávacie zariadenie v tuneli, ak je v technicky v poriadku, sa s horiacim elektromobilom vysporiadalo rovnako dobre ako u horiaceho vozidla s benzínovým alebo dieselovým motorom.

Vybavenie tunela alebo odvetrávacie zariadenie nevykazovali ani neskôr zvýšenú koróziu.

Experti však prevádzkovateľom garáží odporúčajú po požiari profesionálnu sanáciu. Usadeniny sadzí na stenách, podlahách a stropoch obsahujú oxidy kobaltu, niklu aj mangánu a vyvolávajú silné alergické reakcie.

Skryť Vypnúť reklamu

Voda použitá na hasenie je vysoko jedovatá

Ešte nebezpečnejšia je však voda použitá na hasenie a chladenie. Tu z analýz vyplynulo, že došlo k chemickému zaťaženiu, ktoré 70-krát prekročilo limit pre odpadovú priemyselnú vodu vo Švajčiarsku.

Množstvo škodlivín obsiahnutých vo vode, ktorá sa používa na chladenie vraku vozidla, aby sa zabránilo jeho opätovnému vznieteniu, prekročilo limit až stonásobne.

Záver výskumu zhrnuli v laboratóriu EMPA takto: Každý požiar vozidla, či už s konvenčným alebo batériovým pohonom, v tuneli alebo podzemnej garáži je potenciálne smrteľný.

Z toho dôvodu musia všetci zúčastnení okamžite opustiť miesto nehody, aj keď sa to vzhľadom k silnému dymu, vysokej teplote a panike zdá v danej chvíli takmer nemožné.

Nešťastie, ku ktorému došlo v tuneli pod horou Mont Blanc v roku 1999, tragicky dokázalo, ako zničujúce môžu byť požiare v tuneloch.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležité je, aby po takom požiari zasiahli experti, ktorí sa postarajú o likvidáciu jeho následkov. Aj z vody použitej na hasenie požiaru je nutné odstrániť všetky pozostatky jedovatých látok.

Hasiči majú z elektroáut ťažkú ​​hlavu

V teoretickej rovine je prístup na hasenie elektromobilov vyriešený, z praxe majú ale hasiči ťažkú ​​hlavu. Elektromobil má menej miest, kde by mohlo dôjsť k požiaru, takže pravdepodobnosť bude mierne menšia ako u vozidla so spaľovacím motorom.

Avšak keď už chytí, je to problém. Horiace benzínové auto vie hasiči uhasiť vlastne okamžite. V batérii elektromobilu však prebiehajú ďalšie chemické a fyzikálne procesy a treba ju následne dlho sledovať.

Na hasenie batériových áut sú preto špeciálne postupy. Hasiči budú musieť mať pre tieto prípady pripravené špeciálne kontajnery s vodou, do ktorých batériový voz ponoria.

Skryť Vypnúť reklamu

Elektroautomobilka Tesla vo svojich materiáloch udáva, že na uhasenie ich elektromobilu treba 12-tisíc litrov vody.

Ako preukázal švajčiarsky test, problém je v tom, že voda použitá na "utopenie" akumulátora a hasenie elektromobilu je kontaminovaná látkami, ktoré sa z batérie uvoľňujú; s jej likvidáciou si vedia poradiť iba špecializované firmy, ktorých je len veľmi málo.

Pavel Hrzina, špecialista na bezpečnosť akumulátorov z ČVUT v Prahe, tento rok v júli v diskusnom programe Rozstrel na iDNES.cz uviedol, že okrem iného bude treba zmeniť aj ďalšie predpisy, napríklad požiadavky na stavbu parkovacích domov a podzemných garáží.

Experti v Česku teraz vymýšľajú, ako nastaviť stavebné a bezpečnostné predpisy pre umiestnenie nabíjacích bodov v podzemných garážach a parkovacích domoch.

Skryť Vypnúť reklamu

Horiace alebo uhasené auto bude treba z takých miest, kde sa len veľmi ťažko manévruje, vyprostiť na voľné priestranstvo.

Jeden z návrhov tak napríklad vyžaduje, aby miesta pre parkovanie a nabíjanie elektromobilov boli čo najbližšie k výjazdu, prípadne len v najbližšom podlaží.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Zahraničie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Slovensko

Celoplošné testovanie musí podľa Čaputovej prebehnúť bez toho, aby bolo ohrozené zdravie občanov

Prezidentka taktiež vyzvala k tomu, aby po celoplošnom testovaní nebolo ohrozené fungovanie nemocníc a poskytovanie zdravotnej starostlivosti.

Prezidentka po stretnutí s expertmi v súvislosti s aktuálnou pandemickou situáciou.
História

Pred 102 rokmi vznikla Československá republika

28. októbra 1918 prijalo Rakúsko-Uhorsko podmienky definitívnej kapitulácie, Národný výbor v Prahe prevzal moc a vydal zákon o vzniku ČSR.

Príchod vojakov na levickú železničnú stanicu po vyhlásení 1. ČSR.
Slovensko

Plošného testovania sa nemusia zúčastniť deti, onkologickí pacienti či autisti

Výnimka bude platiť aj pre osoby nad 65 rokov, ale len v prípade, ak budú v dobrovoľnej domácej karanténe.

Minister obrany Jaroslav Naď počas návštevy Tvrdošína.