SME
Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky
EURÓPSKA ÚNIA

Sporo odetá žena nepatrí na leták o pôžičkách, rozhodol český súd

Najvyšší správny súd prvýkrát definoval sexistickú reklamu. Firme udelil pokutu 50-tisíc českých korún.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: pixabay.com)

PRAHA - Ako prelomový sa dá označiť rozsudok českého Najvyššieho správneho súdu (NSS), ktorý v rozsudku označil reklamu Záložne Index s polonahou ženou ako diskriminačnú a sexistickú.

"Takéto zobrazenie ženu redukuje na púhy objekt a vytvára predstavu, že vnímať a konať s osobami týmto spôsobom je prijateľné," stojí v rozsudku, píše server idnes.cz.

"Reklama obsahovala takmer nahé ženské telo nemajúci akúkoľvek súvislosť s propagovanú činnosťou, čo je všeobecne v rozpore s dobrými mravmi, konkrétne potom diskriminačné voči ženskému pohlaviu a znižujúce ľudskú dôstojnosť," uvádza sa v rozsudku, ktorý zamieta dovolanie na predchádzajúce rozhodnutie krajského súdu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ten spoločnosti Index Čechy, ktorá sieť záložní prevádzkuje, uložil pokutu za propagačné letáky, ktoré distribuovala v Brne, Přerove a Košiciach a ktoré zobrazovali polonahú ženu bez súvislosti s ponúkanou službou.

Teraz za ne záložne musia zaplatiť pokutu 50-tisíc českých korún.

A nejde o prvý takýto prípad. Pokutu v rovnakej výške za podobnú reklamu platili aj v roku 2016 a 80-tisíc im súd uložil o rok neskôr.

Ako NSS podotýka pri najnovšom prípade, daná reklama zobrazuje ženu v úlohe, ktorá ju znevýhodňuje z dôvodu pohlavia.

Letáky zároveň napĺňajú prvky sexizmu, čo sa prejavilo okrem iného sexuálnou objektifikaciou v podobe vyobrazenie ženinho nahého tela.

"Používanie ženského tela ako púheho lákadla vedie k tomu, že v našej spoločnosti máme tendenciu vnímať ženy skôr ako objekty pre druhých než ako samostatné subjekty s vlastnou vôľou," zhodnotila skoršie reklamu Záložne Index Eva Colledani z neziskovej organizácie Nesehnutí.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve tá udeľovala za sexistickú reklamu anticenu Sexistické prasátečko.

Spoluzakladateľka sexistického prasátečka Petra Havlíková potom vníma ako prelomovú skutočnosť, že NSS teraz použil pojem sexistická reklama.

"Naším cieľom bolo ten pojem dostať do povedomia verejnosti a rozsudok ukázal, že sa nám ho podarilo vniesť aj do právneho sveta," okomentovala.

Keď sa sexistická reklama stretne so slobodou slova

Záložňa v zastúpení advokátky Evy Grabarczykovej sa na súde bránila námietkou o obmedzovaní slobody slova. Súd jej prisvedčil s tým, že reklamné a komerčné prejavy spadajú pod ustavne chránenú slobodu prejavu.

Zdôraznil však, že požíva všeobecne nižšiu ochranu ako iné typy prejavu, teda je v niektorých prípadoch možné ho obmedziť.

Skryť Vypnúť reklamu

Havlíková mieni, že je dobre, že sa súd zaoberal práve aj týmto argumentom.

"NSS dospel k záveru, že je v tomto kontexte treba skúmať nielen účel obmedzenia slobody slova, ale tiež to, či je obmedzenie nevyhnutné pre fungovanie spoločnosti," opísala.

V tomto prípade došlo k tomu, že zásah do dobrých mravov je tak závažný, že obstojí aj obmedzenie slobody slova jej odstránením.

NSS tiež upozornil, že zákon o regulácii reklamy vymedzuje podmienky zakázaného obsahu reklamy mätúcim a z ústavnoprávneho hľadiska pochybným spôsobom.

"Krajský súd dospel k záveru, že vyobrazenie ženy v danej reklame je rozporuplné s požiadavkou rešpektovania ľudskej dôstojnosti, pretože využitie takmer nahého ženského tela iba ako doplnok či dekorácie slúži na upútanie pozornosti," uvádza sa v rozsudku.

Skryť Vypnúť reklamu

Problematické sú i mužské telá

Ako ukázali výsledky Centra pre výskum verejnej mienky, kritickejší sú voči sexistickej reklame ženy a ľudia nad 60 rokov. Zároveň je viac tých, ktorým vadí odhalené ženské telo.

Mužské telá zobrazované v sexistické reklame sú však problémom rovnako ako tie ženské.

Často sú totiž vyobrazená nereálne a ukazované štandardy nemôže väčšina mužov splniť - napríklad výrazná muskulatúra, atletická postava a podobne.

"Muži potom môžu sami seba vnímať ako nedostatočných, čo môže mať devastujúci vplyv na ich psychiku," upozorňuje Havlíková.

Ako zároveň zdôrazňuje Colledani, ženy sú v našej spoločnosti objektivizované a sexualizované mnohonásobne viac, čo je následok pretrvávajúcich nerovností medzi pohlaviami, ktorá sa prejavuje aj v reklame.

Skryť Vypnúť reklamu

"Sexualizácia má na ženy tiež závažnejší dopad, pretože ich znevýhodnenie prehlbuje," dodáva.

Podľa analýzy Nesehnutí uložili krajské živnostenské úrady v rokoch 2013 až 2018 za sexistickú reklamu 21 pokút, pričom najvyššia z nich predstavovala 80-tisíc korún. Úradom celkom prišlo 57 podnetov.

Ako uvádza Colledani, lopta je teraz na strane Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie a práve krajských živnotenských úradov.

"Tie by mali byť pre ľudí, ktorí sa zaujímajú o verejný priestor, prístupné a nemali by ich odrádzať napríklad prílišnou mierou byrokracie pri prijímaní podnetov na sexistickú reklamu," opísala.

"Rozhodnutie je ukážka toho, že má zmysel sa ozývať a aktívne sa zasadzovať o to, aby bol verejný priestor miestom, ktoré je príjemné pre všetkých," uzavrela.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Covid automat platný od pondelka 27. septembra.

Najviac okresov sa zafarbí do červena, bordových bude päť.


TASR 10 h
Sviečky a kvety pred čerpacou stanicou v meste Idar-Oberstein.

Podozrivý sa počas vyšetrovania vyjadril, že opatrenia proti koronavírusu odmieta. Popierači opatrení vrahovi fandia, politici sú zhrození.


SITA/AP a 1 ďalší 10 h
V nemocnici sa naplno rozbieha testovanie.

Prvú dávku vakcíny uplynulý deň dostalo 2 703 Slovákov.


SITA 13 h
Ruské voľby sprevádzajú aj volebné podvody.

V Štátnej dume, dolnej komore parlamentu, obsadí 324 z celkových 450 kresiel


TASR 18 h
Skryť Zatvoriť reklamu