SME
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky
EURÓPSKA ÚNIA

Brusel sa chystá na štáty uvaliť spoločnú uhlíkovú daň, poženie hore ceny benzínu aj nehnuteľností

Proti sú aj niektoré ekologické združenia a poukazujú na nadmerné náklady, ktoré by zdanenie emisií prinieslo finančne slabším krajinám.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK)

BRUSEL - Boj za zelenší a uhlíkovo neutrálny svet sa stal dlhodobo hlavnou náplňou Európskej komisie (EK), ktorá tvrdo razí zavádzanie environmentálnych daní.

Jej šéfka Ursula von der Leyenová sa teraz vyjadrila pre celoeurópske zdanenie emisií uhlíka z dopravy a z budov, čo má byť súčasť chystaného ďalšieho klimatického balíka.

Aj napriek tomu, že komisia sľubuje nižšiu uhlíkovú daň, pocítia ju najviac domácnosti v chudobnejších krajín únie.

Ekonómovia potom v súvislosti so stavebníctvom varujú tiež pred ešte väčším rastom cien nehnuteľností a tlakom na zadĺženie jednotlivých štátov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na stole je aj návrh na zdanenie leteckých palív, ktorý podporuje aj česká ministerka financií Alena Schillerová (za ANO).

Plán komisie je súčasťou júlového balíka EÚ na ochranu klímy v rámci Green New Dealu, teda európskej zelenej dohody.

Jeho účelom je znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990.

Obchodovanie s emisiami v stavebníctve a v doprave doteraz existovalo iba na národnej úrovni. Ide totiž o odvetvia, v ktorých účinky intervencií pocítia priamo jednotliví spotrebitelia, preto sa plošného zavedenia politici doteraz obávali.

S tým však teraz na rokovaní hláv štátov a predsedov vlád únijných krajín prišla predsedníčka EK von der Leyenová, podľa ktorej je celoeurópske zavedenie uhlíkovej dane nutným riešením.

Skryť Vypnúť reklamu

V EÚ systém obchodovania s emisiami funguje už od roku 2005, obmedzuje sa však len na oblasť energií, priemyslu a letectva.

Uhlíkovú daň v doprave a stavebníctve potom podporuje aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Von der Leyenová uisťuje, že daň by mala byť najskôr nižšia a postupne by sa navyšovala. Navyše sľubuje bližšie nešpecifikované zmiernenie finančnej záťaže pre štáty, ktoré to budú potrebovať.

Aj niektoré ekologické združenia sú pritom proti a poukazujú na nadmerné náklady, ktoré by zdanenie emisií prinieslo finančne slabším krajinám.

Proti sú aj niektorí ľavicoví politici, ktorí zavádzanie jednotnej celoeurópskej uhlíkovej dane považujú za neúčinné a asociálne.

Šéf nemeckej komunistickej Die Linke Dietmar Bartsch napríklad hovorí o tom, že "mobilita sa nesmie zvrhnúť v luxus, ale musí byť dostupná každému".

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotná daň by mala práve kvôli hospodárskym rozdielom v jednotlivých európskych štátoch značne odlišné účinky. Vysoká miera zdanenia by mohla spôsobiť masívne finančné i sociálne otrasy, napríklad v štátoch juhovýchodnej Európy, pretože ceny benzínu a vykurovacích olejov by extrémne vzrástli.

Riešenie by tak bolo opäť iba v prerozdeľovaní, keď by chudobnejšie krajiny dostali veľké finančné čiastky a tie použili práve na dotovanie pohonných hmôt alebo zemného plynu na vykurovanie budov.

Zadlžené štáty, vyššie ceny nehnuteľností a strata pracovných miest

Zavádzanie dane by malo veľký vplyv aj na české domácnosti. Ekonómovia upozorňujú, že by sa dotkla tých najchudobnejších a štát by im preto musel finančne uľavovať inde.

"Keď sa uhlíková daň zavádzala vo Švédsku, bola kompenzovaná znížením dane z príjmu, čo je v Českej republike dnes nepriechodné. Uhlíkovú daň na konci dňa musia zaplatiť spotrebitelia a viac dopadne na najchudobnejšie domácnosti, ktoré kúria uhlím. Štáty by tak museli hľadať cesty, ako tento trest pre najchudobnejšie kompenzovať. Ak by uhlíková daň skutočne prešla, dávalo by zmysel ju urobiť rozpočtovo neutrálne a najmä tým najchudobnejším domácnostiam uľaviť napríklad zvýšením zľavy na daňovníka či preradením niektorých položiek do nižšej sadzby DPH," uviedol pre denník Echo24 ekonóm platobnej inštitúcie Roger Dominik Stroukal.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zo zahraničných skúseností vieme, že uhlíková daň vedie tiež k vyšším cenám nehnuteľností a štúdie ukazujú, že okrem peňazí stojí rad pracovných miest a tlačí na vyššiu zadĺženosť štátov. Musíme tiež počítať s tým, že napríklad ako v Kanade začne uhlíková daň relatívne nízko, ale čoskoro sa začne znásobovať. Uhlíková neutralita do roku 2050 je extrémne drahý plán a mali by sme ukazovať na to, kto to platí," dodal Stroukal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie články

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík.

Sulík tiež povedal, že je pripravený sa staviť, že ak budú voľby v riadnom termíne, tak Pellegrini nebude ich víťazom.


TASR 2 h
Ilustračná fotografia.

Chorvátsko zaradilo Slovensko medzi zelené krajiny. Po novom stačí iba občiansky preukaz alebo pas.


4 h
Testovanie na koronavírus.

Spolu vyšetrili vyše 52-tisíc osôb. Podiel nakazených pri PCR testoch klesol pod jedno percento.


8 h
Českí policajti na hraniciach kontrolujú slovenské formuláre.

„A to je kontrola hraníc, karanténa, testovanie a trasovanie. Ak to nebudeme riešiť, tak ochorení zasa pribudne. Vírus nemá cez leto dovolenku ako my. Vidíme, v akej situácii je Veľká Británia, Španielsko a Portugalsko,“ zdôraznil.


TASR 6 h