SME
Štvrtok, 26. máj, 2022 | Meniny má Dušan

Zákaz spaľovacích motorov u áut môže paradoxne zhoršiť klímu, varujú experti

Ľudia si totiž vo väčšej miere pred rokom 2035 kúpia autá s benzínovými a dieselovými motormi a zároveň budú dlhšie používať staršie a menej ekologické vozidlá.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

Stanovenie pevného dátumu zákaz predaja áut so spaľovacími motormi môže podľa automobiliek a expertov paradoxne znamenať zhoršenie klímy.

Ľudia si totiž vo väčšej miere pred rokom 2035 kúpia autá s benzínovými a dieselovými motormi a zároveň budú dlhšie používať staršie a menej ekologické vozidlá.

Pre automobilky to bude znamenať dodatočné náklady spojené s urýchlením prechodu k elektrickým vozidlám, vyššie investície i ďalšie neistotu, píše server echo24.cz.

Uviedlo to včera Združenie automobilového priemyslu (SAP).

SkryťVypnúť reklamu

Európska komisia včera v rámci prelomového klimatického balíka navrhla, aby nové vozidlá od roku 2035 nemohli produkovať žiadne emisie oxidu uhličitého.

Únijná exekutíva tiež chce výrazne podporiť predaj elektromobilov, pre ktoré by mali členské krajiny budovať podstatne viac dobíjacích staníc.

Plán musia schváliť členské štáty a Európsky parlament.

"Ako dôsledok 100-percentného vylúčenia spaľovacích motorov z nových osobných vozidiel bude veľmi pravdepodobne narastať staroba využívaných vozidiel, ktoré budú najmä domácnosti dlhšie prevádzkovať v prípadoch, keď im nebude vyhovovať elektromobil alebo pre nich bude príliš drahý," uviedol partner EY pre automobilový priemysel Petr Knap.

Pozitívne by naopak podľa neho v tejto variante bol jasne definovaný záväzok členských krajín prispieť k zlepšeniu podmienok, teda dobíjacie infraštruktúry, pre rozvoj alternatívnych pohonov. Doteraz boli zaväzovaní len výrobcovia, a nebol žiadny tlak na vytvorenie a uľahčenie dopytu.

SkryťVypnúť reklamu

"So stanovením pevného dátumu zákaz predaja spaľovacích motorov nesúhlasíme a pre celý automobilový priemysel by mohlo ísť v konečnom dôsledku o kontraproduktívne rozhodnutie. Nejde totiž zďaleka len o automobilky, ale aj ich dodávateľov, pre ktorých bude budúci desaťročia extrémne náročné a veľmi nákladné, z hľadiska plánovania a preskupovanie výroby existujúcich i novo požadovaných technológií. Negatívne vplyvy možno preto očakávať v rámci celého hodnotového reťazca autopriemyslu, a to vrátane dopadov na pracovný trh," uviedol výkonný riaditeľ združenia Zdeněk Petzl.

Podľa Petzla by v pláne mali zohľadniť rozdielne geografické aj ekonomické podmienky v jednotlivých členských štátoch EÚ.

Navrhovaná regulácia tiež podľa neho málo zohľadňuje prínos syntetických a obnoviteľných palív pre dekarbonizáciu i existujúceho vozového parku, ako aj potrebu zachovania adekvátnych technologických riešení pre široké portfólio využitie vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

"Úplne zásadnou úlohou tiež je, aby zmeny vyžiadané reguláciou nepredstavovali skokové zásahy do objemov výroby jednotlivých technológií a dielov a jej plánovanie," podotkol Petzl.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.


TASR 27. apr
Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.


Viktória Žolnová 26. apr
Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.


SITA 25. apr
Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.


kW 25. apr
SkryťZatvoriť reklamu