SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Vedci po prvý raz pozorovali svetlo pochádzajúce spoza čiernej diery

"Nemali by sme schopní vidieť nič, čo je za čiernou dierou. Dôvodom, prečo svetlo napriek tomu vidíme, je to, že čierne diera deformuje vesmír, ohýba svetlo a ohýba magnetické polia okolo seba," približuje astrofyzik

Čierne diery so strednou hmotnosťou môžu byť sto- až stotisíckrát hmotnejšie ako Slnko. Na zábere je guľová hviezdokopa Mayall II, v ktorej sa podobná čierna diera môže nachádzať.Čierne diery so strednou hmotnosťou môžu byť sto- až stotisíckrát hmotnejšie ako Slnko. Na zábere je guľová hviezdokopa Mayall II, v ktorej sa podobná čierna diera môže nachádzať. (Zdroj: NASA)

WASHINGTON - Americkí astronómovia objavili ďalší dôkaz potvrdzujúci Einsteinovu teóriu relativity - žiarenie pochádzajúce spoza čiernej diery. Informoval o tom britský denník The Guardian.

Bádatelia študovali röntgenové žiarenie supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie, ktorá je od Zeme vzdialená milióny svetelných rokov. Ich teleskopy však nečakane zachytili aj "svetelné ozveny".

Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto dodatočné záblesky boli menšie a inej farby, ako pozorované röntgenové žiarenie.

Práve tieto záblesky podľa vedcov pochádzajú spoza čiernej diery, ktorej masívna gravitácia toto svetlo ohýba, čo spôsobuje zmenu jeho farby.

SkryťVypnúť reklamu

"Pred päťdesiatimi rokmi, keď astrofyzici začali špekulovať o tom, ako by sa magnetické pole mohlo správať v blízkosti čiernej diery, netušili, že jedného dňa budeme mať techniku, vďaka ktorej budeme môcť priamo pozorovať a vidieť Einsteinovu všeobecnú teóriu relativity v praxi," povedal Roger Blandford, spoluautor štúdie zverejnenej vo vedeckom čaopise Nature .

"Akékoľvek svetlo, ktoré vstupuje do čiernej diery, z nej už nikdy nevyjde. Takže by sme nemali byť schopní vidieť nič, čo je za čiernou dierou. Dôvodom, prečo ho napriek tomu vidíme, je to, že čierne diera deformuje vesmír, ohýba svetlo a ohýba magnetické polia okolo seba," približuje astrofyzik Dan Wilkins zo Stanfordskej univerzity.

Najčítanejšie články

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Washington v posledných týždňoch úradovania amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalil na Demirov sankcie.

TASR 27. apr
          Animátori sa učili ako pripraviť farské stretnutie detí a mládeže.

V centre v Juskovej Voli školili vyše päťdesiat ľudí.

Viktória Žolnová 26. apr
          Emmanuel Macron sa poďakoval všetkým ľuďom, ktorí hlasovali v druhom kole prezidentských volieb.

Slovenskí poslanci europarlamentu vítajú Macronove znovuzvolenie za prezidenta.

SITA 25. apr
          Prešovský arcibiskup a metropolita Ján Babjak.

Pápež František prijal jeho zrieknutie sa pastoračnej služby.

kW 25. apr