SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky
VEDA

Vedci po prvý raz pozorovali svetlo pochádzajúce spoza čiernej diery

"Nemali by sme schopní vidieť nič, čo je za čiernou dierou. Dôvodom, prečo svetlo napriek tomu vidíme, je to, že čierne diera deformuje vesmír, ohýba svetlo a ohýba magnetické polia okolo seba," približuje astrofyzik

Čierne diery so strednou hmotnosťou môžu byť sto- až stotisíckrát hmotnejšie ako Slnko. Na zábere je guľová hviezdokopa Mayall II, v ktorej sa podobná čierna diera môže nachádzať.Čierne diery so strednou hmotnosťou môžu byť sto- až stotisíckrát hmotnejšie ako Slnko. Na zábere je guľová hviezdokopa Mayall II, v ktorej sa podobná čierna diera môže nachádzať. (Zdroj: NASA)

WASHINGTON - Americkí astronómovia objavili ďalší dôkaz potvrdzujúci Einsteinovu teóriu relativity - žiarenie pochádzajúce spoza čiernej diery. Informoval o tom britský denník The Guardian.

Bádatelia študovali röntgenové žiarenie supermasívnej čiernej diery v strede našej galaxie, ktorá je od Zeme vzdialená milióny svetelných rokov. Ich teleskopy však nečakane zachytili aj "svetelné ozveny".

Tieto dodatočné záblesky boli menšie a inej farby, ako pozorované röntgenové žiarenie.

Práve tieto záblesky podľa vedcov pochádzajú spoza čiernej diery, ktorej masívna gravitácia toto svetlo ohýba, čo spôsobuje zmenu jeho farby.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pred päťdesiatimi rokmi, keď astrofyzici začali špekulovať o tom, ako by sa magnetické pole mohlo správať v blízkosti čiernej diery, netušili, že jedného dňa budeme mať techniku, vďaka ktorej budeme môcť priamo pozorovať a vidieť Einsteinovu všeobecnú teóriu relativity v praxi," povedal Roger Blandford, spoluautor štúdie zverejnenej vo vedeckom čaopise Nature .

"Akékoľvek svetlo, ktoré vstupuje do čiernej diery, z nej už nikdy nevyjde. Takže by sme nemali byť schopní vidieť nič, čo je za čiernou dierou. Dôvodom, prečo ho napriek tomu vidíme, je to, že čierne diera deformuje vesmír, ohýba svetlo a ohýba magnetické polia okolo seba," približuje astrofyzik Dan Wilkins zo Stanfordskej univerzity.

Najčítanejšie články

Neprehliadnite tiež

Covid automat platný od pondelka 27. septembra.

Najviac okresov sa zafarbí do červena, bordových bude päť.

TASR 7 h
Sviečky a kvety pred čerpacou stanicou v meste Idar-Oberstein.

Podozrivý sa počas vyšetrovania vyjadril, že opatrenia proti koronavírusu odmieta. Popierači opatrení vrahovi fandia, politici sú zhrození.

SITA/AP a 1 ďalší 7 h
V nemocnici sa naplno rozbieha testovanie.

Prvú dávku vakcíny uplynulý deň dostalo 2 703 Slovákov.

SITA 10 h
Ruské voľby sprevádzajú aj volebné podvody.

V Štátnej dume, dolnej komore parlamentu, obsadí 324 z celkových 450 kresiel