FORT WORTH - Bývalého testovacieho pilota americkej spoločnosti Boeing Marka Forknera obžalovali z podvodu v súvislosti s kauzou lietadiel 737 MAX.
Práve jeho vinou podľa úradov došlo k tomu, že dva stroje 737 MAX v rokoch 2018 a 2019 havarovali. Nehody si vyžiadali 346 obetí.
Pilotovi teraz hrozí trest až 100 rokov väzenia, píše server idnes.cz.
Podľa prokuratúry oklamal Forkner Federálny úrad pre letectvo (FAA), keď mu odovzdal nepresné a neúplné informácie o funkčnosti systému stabilizácie letu MCAS, informovala agentúra AP.
Štyridsaťdeväťročný pilot by mal v piatok postaviť pred súd vo Fort Worth v Texase. Pokiaľ ho súd uzná vinným vo všetkých bodoch obžaloby, hrozí mu trest až 100 rokov väzenia.
Pilot Mark Forkner pracoval ako hlavný technický pilot Boeingu pre program MAX.
Prokuratúra sa domnieva, že vedenie dostatočne neinformoval o výkone systému, aby sa firma vyhla rozsiahlemu a nákladnému dodatočnému výcviku pilotov.
Podľa vyšetrovateľov by ďalší výcvik cenu každého ďalšieho stroja navýšil až o jeden milión dolárov (21,8 milióna korún).
"Forkner v snahe ušetriť Boeingu peniaze údajne regulátorom neoznámil zásadné informácie o jeho fungovaní," uviedol texaský prokurátor Chad Meacham.
Kvôli možnému podvodu voči FAA potom nedostatky systému neboli uvedené v manuáloch pre pilotov a ďalších výcvikových dokumentoch.
V roku 2016 Forkner inému zamestnancovi Boeingu povedal, že systém MCAS je pri testovaní v letovom simulátore "nefunkčné" a "nekontrolovateľný". FAA to ale neoznámil.
"Regulačným orgánom som v podstate (nevedome) klamal," napísal Forkner v správe, ktorá sa v roku 2019 dostala na verejnosť.
Prvý stroj 737 MAX spoločnosti Lion Air sa zrútil v októbri 2018 v Indonézii. Lietadlo vtedy spadol do jávskeho mora a zahynulo pritom všetkých 189 ľudí na palube.
Pri havárii v marci 2019 sa krátko po štarte z Addis Abeby zrútilo lietadlo rovnakého typu leteckej spoločnosti Ethiopian Airlines, nehodu nikto zo 157 ľudí neprežil.
Systém stabilizácie letu MCAS pri haváriách kvôli chybnému senzora lietadla opakovane posielal prudko dole, posádka nad nimi nedokázala udržať kontrolu.